Keskiviikkona 13. kesäkuuta alkavien Sodankylän 27. elokuvajuhlien taiteellisesti kiinnostavin ohjaajavieras on unkarilainen Béla Tarr, 57. Hänestä voi liioittelematta sanoa, että hän määrittelee omilla töillään elokuvan uudelleen.
Tarrin yli 30 vuotta jatkuneesta elokuvatuotannosta nähdään viisi mestariteosta. Tarrin karhean runollisista ja visuaalisesti häikäisevistä töistä erikoisin – ja katsojalta paljon vaativa – on Sodankylässä nähtävä seitsemän ja puoli tuntia kestävä Saatanan tango (1994).
Tarrin tuotanto alkaa keskiviikkona julmalla Perikato-elokuvalla (1988), jonka tarina rakentuu ankeassa jumalan ja muun maailman hylkäämässä kaivoskaupungissa, jota hallitsee ikuinen harmaus ja sade. Hirtehistä tanssialakuloa elokuvassa seurataan hyvän musiikin tahdissa Titanik-baarissa.
Kulttiohjaajia Hollywoodista
Hollywoodista tulevista ohjaajista arvovaltaisin on svengaavista kulttielokuvistaan tunnettu Alan Rudoph, 69. Hänen Sodankylässä nähtävät elokuvansa alkavat keskiviikkona eroottisesti värittyneellä Choose Me – Ota minut -elokuvalla (1984), jossa naispääosassa nähdään sensuelli Genèvieve Bujold.
Rudolphin suosimia persoonallisia näyttelijöitä Bujoldin ohella ovat muiden muassa Keith Garradine ja Kris Kristoferson, jotka esiintyvät pääosissa yhdessä Bujoldin kanssa elokuvassa Kuumaveriset (1985).
Epäsovinnaisempi kulttiohjaaja Yhdysvaltain rikkaasta elokuvakulttuurista on Sodankylään saapuva Joe Dante, 66. Hänet tunnetaan kauhukomedioistaan, kuten Gremlins – Riiviöt (1984) ja Piru naapurissa (1989).
Danten elokuvista yksi ”vakavimmista” on kotirintamaelämää Kuuban ohjuskriisin aikaan 1960-luvulla käsittelevä Kinopaniikki (1993). Danten elokuvat alkavat keskiviikkona puolen yön jälkeen kuuluisan Tappajahai-elokuvan (ohj. Steven Spielberg 1975) parodialla Piraija (1978).
Neljä kotimaista ennakkoensi-iltaa
Kotimaiset elokuvaohjaajat haluavat yhä useammin tuoda tulevat ensi-iltaelokuvansa Sodankylään ennakkokatseluun. Tänä vuonna nähdään uudet avaukset jo paikkansa löytäneiltä Jarmo Lampelalta ja Rax Rinnekankaalta. Heidän lisäkseen esikoisohjaukset nähdään Matti Kinnuselta ja Jyri Kähöseltä.
Ennakkoensi-illat aloittaa keskiviikkona Kähösen psykologinen arkipainajainen Jo saapuu oikea yö (2012). Jarkko Niemi ja Jemiina Sillanpää esittävät rakkaudessaan säröilevää nuortaparia. Tytön isän roolissa nähdään aina yllättäviin bravuureihin yltävä Martti Suosalo.
Rinnekankaan omaperäinen uutuus Veden peili (2012) nähdään torstaina. Sen visuaalisena näyttämönä on Venetsia, jossa valokuvaajaa esittävä Hannu-Pekka Björkman yrittää löytää venäläisen runoilijan Joseph Brodskyn Venetsian.
Lampelalta nähdään perjantaina ”kirjallinen” puhe-elokuva Miesten välisiä keskusteluja (2012), jossa pääosaa esittävä Juha Kukkonen tekee taustatutkimusta seuraavaa romaaniaan varten. Elokuvassa vahva Rea Mauranen luo vavahduttavan kustannustoimittajan roolin.
Lauantaina nähdään Kinnusen Miss Farkku-Suomi (2012), joka perustuu Kauko Röyhkän samannimiseen romaaniin. Sitä on mainostettu timantinkovaksi rock-räimettä sisältäväksi nostalgiseksi nuorisokuvaukseksi. Musiikki on elokuvassa tärkeässä osassa. Ulkomaisen musiikin lisäksi elokuvassa kuullaan aika paljon myös Röyhkän musiikkia.
Mainitsemisen arvoisia tuoreet ensi-iltansa hiljattain nähneitä kotimaisia elokuvia Sodankylässä ovat Sakari Kirjavaisen Hiljaisuus (2011), Taru Mäkelän Varasto (2011), Saara Cantellin Tähtitaivas talon yllä (2012) ja Anssi Mänttärin Saunavieras (2012). Näihin elokuviin liittyviä festivaalin näyttelijävieraita ovat Ilkka Heiskanen, Kari-Pekka Toivonen ja Kari Väänänen.
Historian siipien havinaa
Sodankylän festivaalille tyypillistä arvokasta historian siipien havinaa kuullaan ja nähdään, kun yöttömään yöhön saapuvat jo kypsään lady-luokkaan kuuluvat näyttelijätärdiivat Taina Elg, 82, ja Harriet Andersson, 80. Elg tunnetaan ensimmäisenä suomalaisena Hollywood-tähtenä. Ruotsalainen Andersson puolestaan loi uransa maanmiehensä Ingmar Bergmanin luottonäyttelijänä.
Anderssonin uraa viitoittavista elokuvista esitetään keskiviikkona avajaiselokuvana vanhan ajan säädyllistä erotiikkaa tihkuva Kesä Monikan kanssa (1953). Elgin uraa luodataan muiden muassa lauantaina nähtävässä George Cukorin ohjaamassa Tytöt – Les Girls -elokuvassa (1957), jossa Elg esittää omapäistä ranskatarta.
Sodankylän ansiokkaisiin bravuureihin kuuluvat jokavuotiset säestetyt mykkäelokuvat festivaalialueelle pystytetyssä suuressa sirkusteltassa. Tänä vuonna säestettyjä näytöksiä on kolme.
Mykkäfilmit aloittaa torstaina saksalainen Friedrich Wilhelm Murnaun Hollywood-taidonnäyte Auringonnousu (1927). Tätä yhtenä maailman kauneimpana elokuvana pidettyä esitystä säestää monitaitoinen rock-kukko Yrjänä Sauros ja trubaduurina tunnettu Mikko Perkoila. Duo kantaa yhtyenimeä mononen.
Perjantain mykkäfilmeinä nähdään neuvostoliittolaisten Grigori Kozintsevin ja Leonid Traubergin ohjaama Päällystakki (1926) ja Charles Chaplinin Siirtolainen (1917). Päällystakin käsikirjoitus perustuu Nikolai Gogolin novelleihin. Chaplinin maahanmuuttokomedia on puolestaan osaksi Chaplinin itsensä käsikirjoittama. Esitystä säestää mainio hollantilainen Maud Nelissenin johtama yhtye.
Lauantaina nähtäviä ranskalaisen surrealistin Germaine Dulacin feminististä The Smiling Madame Beudet’ia (1922) ja kosmopoliitti Alberto Cavalcantin Pariisissa ohjaamaa kiihkeää kaupunkilaiselämää kuvaavaa Vain tunnit -elokuvaa (1926) säestää niin ikään Nelissenin yhtye.