KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Ortodoksijuutalaisuus näkyy vahvasti Israelin politiikan ideologisena taustana

Kirjoittajan mielestä äsken käytyä Gazan sotaa ei voi ymmärtää ymmärtämättä ortodoksijuutalaisuutta Israelin harjoittaman politiikan ideologisena taustana. Israelin viime viikkkoisen ilmaiskun jälkeen savupatsaat nousivat Gazan taivaalle.

Kirjoittajan mielestä äsken käytyä Gazan sotaa ei voi ymmärtää ymmärtämättä ortodoksijuutalaisuutta Israelin harjoittaman politiikan ideologisena taustana. Israelin viime viikkkoisen ilmaiskun jälkeen savupatsaat nousivat Gazan taivaalle. Kuva: Lehtikuva/ SAID KHATIB

Marko Juutinen YTK
4.12.2012 18.00

Israel Shahak (1933–2001) oli eräs juutalaisen valistuksen manttelinkantajista, niistä, joita oikeauskoiset sionistit kutsuvat ”itseään vihaaviksi juutalaisiksi”. Mutta ei Shahak vihannut ketään, vaikka entiseltä keskitysleirivangilta sellaista voisi odottaa. Pikemminkin vihan ideologiaa kannattavat ortodoksijuutalaisuuden inspiroimat sionistit, jotka aitaavat palestiinalaisia siirtokuntien väliselle keskitysleirien saaristolle, kirjoittaa Shahak 1994 julkaistussa teoksessaan Jewish History. Jewish Religion.

Tämä artikkeli perustuu kokonaisuudessaan Shahakin kirjaan. Omat tulkintani mainitsen erikseen. Sen motivaationa ei ole rotuviha tai antisemitismi, ei liioin itseinhokaan. Motivaatio on sionismin ja Israelin politiikan ymmärtäminen, mikä ei Shahakin mukaan ole mahdollista ilman, että ymmärretään ortodoksijuutalaisuuteen kuuluvia talmudistisia lakeja, ja niihin pohjautuvaa maailmankuvaa.

Tulkitsen, että näin voimme ymmärtää myös Gazan sodan ideologisia taustoja. Yhdysvaltain ulkopolitiikkaa tai Israelin strategisia ja poliittisia näkökohtia tässä jutussa ei huomioida.

ILMOITUS
ILMOITUS

”Milloin uskontoon pohjautuva ei-juutalaisiin kohdistuva rasismi, syrjintä ja ksenofobia ovat yleisiä juutalaisten keskuudessa, tilanne kuvaa vastakohtaansa, antisemitismiä ja sen uskonnollisia perusteita. Tänä päivänä, kun jälkimmäisestä käyty keskustelu on kiivasta, on koko edellisen ilmiön olemassaolo liki tuntematon, ja näin enemmän Israelin ulkopuolella kuin sen sisällä.”

Puhdasoppinen juutalaisuus ei ole raamatullinen uskonto, toisin kuin yleinen harhaluulo väittää. Se perustuu ennen 500-lukua koottuihin fariseusten tulkintoihin Raamatusta Talmudiin. Ortodoksijuutalaiset tulkitsevat Raamattua Talmudin kautta, eikä päinvastoin. Talmudia tuntemattomat juutalaiset, sen enempää kuin muutkaan, eivät ymmärrä ortodoksijuutalaisten ”epäinhimillistä suhtautumista palestiinalaisiin”, koska eivät tunne sen lähteitä. Ja melko harvat niitä tuntevat. Talmud on kirjoitettu hepreaksi ja arameaksi, ja se kuuluu juuri ortodoksijuutalaisten lukemistoon.

Ääriortodoksit ovat Israelin nopeimmin kasvava väestönosa. BBC:n mukaan heitä on noin 10 prosenttia väestöstä.

Talmudissa eräs Raamatun yleisinhimillisistä eettisistä ohjeista, ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, muuttuu syrjinnäksi: oikeaoppisen tulkinnan mukaan lähimmäinen tarkoittaa yksinomaan toista juutalaista.

Puhdasoppisen juutalaisuuden yksi kolmesta kuolemansynnistä on murha. Murhaaminen on rikos, kohdistuipa se kehen hyvänsä. Ei-juutalaisen kuoleman tuottaminen epäsuorasti on toinen asia – nimittäin velvollisuus: kaivoon tippunutta pakanaa ei tulisi auttaa sieltä ylös. Kuitenkin esimerkiksi lääkärien on hoidettava myös ei-juutalaisia potilaita, jos juutalaiset muuten joutuisivat kostotoimien uhriksi.

Sodassa pakanoita vastaan Talmudin tulkinta jyrkkenee kehotukseksi tappaa viholliskansan siviilejä. Vuonna 1973 kenraalin arvoinen rabbi julkaisi uskonnollisille sotilaille suunnatun kirjasen, jossa kehotti juuri tällaiseen toimintaan palestiinalaisia kohtaan. Armeijan johto veti kirjasen pois, mutta ketään ei asetettu syytteeseen.

Kansanmurha ei ole Talmudissa tuntematon: nimittäin kanaanilaisten ja amalekialaisten hävittäminen, koska nämä asuivat juutalaisten maalla, ja juutalaisten maalla saavat asua vain juutalaiset. Jotkut vaikutusvaltaiset rabbit rinnastavat palestiinalaiset näihin hävitettäviin kansanheimoihin.

Kaikissa arabeihin kohdistuneissa siviiliväestön murhissa sotilaat ovat joko saaneet mitättömät tuomiot tai vapautettu kokonaan, mukaan lukien vuoden 1956 joukkomurha Kafir Qasimissa.

Israel ei ole teokratia, eikä Talmud ole Israelin laki. Nämä ja muut Talmudin opit vaikuttavat välillisesti Israelin ideologiseen ilmapiiriin ja suoraan ortodoksijuutalaisten asenteisiin. Israelin määrittelyä juutalaisvaltioksi ei liioin voi ymmärtää ilman Talmudin lakeja juutalaisista, ei-juutalaisista ja Israelista.

Puhdasoppiset sionistit eivät ole tyytyväisiä, ennen kuin koko Talmudin mukainen Israel on juutalaisten asuttama. Ensiksi, Israelin rajat pohjoisessa rajoittuvat vähimmillään Syyrian ja Libanonin puoleen väliin, ja käsittävät kaikissa tulkinnoissa Kyproksen. Näillä alueilla vain juutalaiset saavat omistaa kiinteistöjä, ja niiden vuokraaminen on rajoitusten sääntelemää. Ei-juutalaisten oleskelu Israelin alueella on väliaikaista, ja riippuvaista juutalaisten ja ei-juutalaisten välisistä voimasuhteista. Jos tilanne muuttuu juutalaisten selkeäksi eduksi, ei Israelissa saisi asua ei-juutalaisia ensinkään.

Tulkitsen Shahakia seuraavasti: puhdasoppinen juutalaisuus ei hyväksy palestiinalaisten itsenäisyyttä raamatullisen Israelin alueella, jos karkottaminen vain käy mahdolliseksi ilman merkittävää vaaraa juutalaisille.

Benjamin Netanjahun mukaan vapaus, tasa-arvo ja ihmisoikeudet ovat juutalaisuuden ajattomia arvoja. 800-luvulta paikoin aina 1900-luvulle eläneen klassisen juutalaisen yhteisön arvoja ne eivät ainakaan olleet.

Vaikka esimerkiksi Marx tai David Ricardo ovatkin läntisen ajattelun jättiläisiä, on juutalainen ajattelu kasvanut ja kehittynyt totalitaarisen yhteisön sisällä rabbien tiukassa ohjauksessa. Asetelma pohjautuu juutalaisten hallitsijoiltaan saamiin privilegioihin, joiden nojalla rabbeilla oli veronkanto-oikeus sekä vastuu lain ja järjestyksen ylläpidosta. Laki tarkoitti Talmudiin pohjautuvaa uskonnollista järjestystä. Järjestys suurissa yhteisöissä tarkoitti rabbien ja juutalaisen yläluokan harjoittamaa sortoa.

Kastilian juutalainen inkvisitio perustettiin sata vuotta ennen katolisen inkvisition perustamista ja samaan tarkoitukseen: harhaoppien kitkemiseksi.

Sorron kohteena ei ollut vain juutalainen köyhälistö. Luokkayhteiskunnassa juutalaisten asema oli talonpoikiin verrattuna hyvä – 800-luvulta alkaen juutalaiset talonpojat olivat hävinneet. Köyhimmätkin juutalaiset, käsityöläiset ja kulkukauppiaat, olivat talonpoikia paljon vauraampia varsinkin Itä-Euroopassa, jossa maaorjuus tai sen kaltaiset olosuhteet säilyivät pitkään.

Niinpä juutalaiset olivat osa ylempien luokkien sortovaltaa, ja klassisen kauden juutalaisvainot kansannousuja sortajia vastaan. Kyse oli alaluokkien keskuudesta nousseista kapinoista, ei ylhäältä ohjatusta ja suunnitellusta antisemitismistä, kuten natsi-Saksassa.

Juutalainen valistus noin 1800-luvulla tarkoitti itsekriittisyyttä klassisen juutalaisuuden perusteita kohtaan, joka yhdistyi toivorikkaisiin ajatuksiin tulevaisuudesta.

Antisemitismi lopetti nämä haaveet. Sionismi rakensi ideologiansa klassisen juutalaisuuden varaan sovussa antisemitistien tavoitteiden kanssa: juutalaiset ja ei-juutalaiset eivät sovi yhteen, ja siksi tarvitaan oma valtio. Demokraattinen kehitys, joka väliaikaisesti mursi rabbien vallan juutalaisyhteisöissä, jäi lyhyeksi.

Klassinen juutalaisuuden totalitaristinen ja rasistinen perintö elää ortodoksijuutalaisuudessa, eikä se murru ainakaan hiljaisuudella. Tällaisena juutalaisvaltio ei ole turvallinen juutalaisille eikä naapureilleen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Kati Roudan Lappi-dekkari on todella erilainen.

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään