KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Ortodoksijuutalaisuus näkyy vahvasti Israelin politiikan ideologisena taustana

Kirjoittajan mielestä äsken käytyä Gazan sotaa ei voi ymmärtää ymmärtämättä ortodoksijuutalaisuutta Israelin harjoittaman politiikan ideologisena taustana. Israelin viime viikkkoisen ilmaiskun jälkeen savupatsaat nousivat Gazan taivaalle.

Kirjoittajan mielestä äsken käytyä Gazan sotaa ei voi ymmärtää ymmärtämättä ortodoksijuutalaisuutta Israelin harjoittaman politiikan ideologisena taustana. Israelin viime viikkkoisen ilmaiskun jälkeen savupatsaat nousivat Gazan taivaalle. Kuva: Lehtikuva/ SAID KHATIB

Marko Juutinen YTK
4.12.2012 18.00

Israel Shahak (1933–2001) oli eräs juutalaisen valistuksen manttelinkantajista, niistä, joita oikeauskoiset sionistit kutsuvat ”itseään vihaaviksi juutalaisiksi”. Mutta ei Shahak vihannut ketään, vaikka entiseltä keskitysleirivangilta sellaista voisi odottaa. Pikemminkin vihan ideologiaa kannattavat ortodoksijuutalaisuuden inspiroimat sionistit, jotka aitaavat palestiinalaisia siirtokuntien väliselle keskitysleirien saaristolle, kirjoittaa Shahak 1994 julkaistussa teoksessaan Jewish History. Jewish Religion.

Tämä artikkeli perustuu kokonaisuudessaan Shahakin kirjaan. Omat tulkintani mainitsen erikseen. Sen motivaationa ei ole rotuviha tai antisemitismi, ei liioin itseinhokaan. Motivaatio on sionismin ja Israelin politiikan ymmärtäminen, mikä ei Shahakin mukaan ole mahdollista ilman, että ymmärretään ortodoksijuutalaisuuteen kuuluvia talmudistisia lakeja, ja niihin pohjautuvaa maailmankuvaa.

Tulkitsen, että näin voimme ymmärtää myös Gazan sodan ideologisia taustoja. Yhdysvaltain ulkopolitiikkaa tai Israelin strategisia ja poliittisia näkökohtia tässä jutussa ei huomioida.

ILMOITUS
ILMOITUS

”Milloin uskontoon pohjautuva ei-juutalaisiin kohdistuva rasismi, syrjintä ja ksenofobia ovat yleisiä juutalaisten keskuudessa, tilanne kuvaa vastakohtaansa, antisemitismiä ja sen uskonnollisia perusteita. Tänä päivänä, kun jälkimmäisestä käyty keskustelu on kiivasta, on koko edellisen ilmiön olemassaolo liki tuntematon, ja näin enemmän Israelin ulkopuolella kuin sen sisällä.”

Puhdasoppinen juutalaisuus ei ole raamatullinen uskonto, toisin kuin yleinen harhaluulo väittää. Se perustuu ennen 500-lukua koottuihin fariseusten tulkintoihin Raamatusta Talmudiin. Ortodoksijuutalaiset tulkitsevat Raamattua Talmudin kautta, eikä päinvastoin. Talmudia tuntemattomat juutalaiset, sen enempää kuin muutkaan, eivät ymmärrä ortodoksijuutalaisten ”epäinhimillistä suhtautumista palestiinalaisiin”, koska eivät tunne sen lähteitä. Ja melko harvat niitä tuntevat. Talmud on kirjoitettu hepreaksi ja arameaksi, ja se kuuluu juuri ortodoksijuutalaisten lukemistoon.

Ääriortodoksit ovat Israelin nopeimmin kasvava väestönosa. BBC:n mukaan heitä on noin 10 prosenttia väestöstä.

Talmudissa eräs Raamatun yleisinhimillisistä eettisistä ohjeista, ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, muuttuu syrjinnäksi: oikeaoppisen tulkinnan mukaan lähimmäinen tarkoittaa yksinomaan toista juutalaista.

Puhdasoppisen juutalaisuuden yksi kolmesta kuolemansynnistä on murha. Murhaaminen on rikos, kohdistuipa se kehen hyvänsä. Ei-juutalaisen kuoleman tuottaminen epäsuorasti on toinen asia – nimittäin velvollisuus: kaivoon tippunutta pakanaa ei tulisi auttaa sieltä ylös. Kuitenkin esimerkiksi lääkärien on hoidettava myös ei-juutalaisia potilaita, jos juutalaiset muuten joutuisivat kostotoimien uhriksi.

Sodassa pakanoita vastaan Talmudin tulkinta jyrkkenee kehotukseksi tappaa viholliskansan siviilejä. Vuonna 1973 kenraalin arvoinen rabbi julkaisi uskonnollisille sotilaille suunnatun kirjasen, jossa kehotti juuri tällaiseen toimintaan palestiinalaisia kohtaan. Armeijan johto veti kirjasen pois, mutta ketään ei asetettu syytteeseen.

Kansanmurha ei ole Talmudissa tuntematon: nimittäin kanaanilaisten ja amalekialaisten hävittäminen, koska nämä asuivat juutalaisten maalla, ja juutalaisten maalla saavat asua vain juutalaiset. Jotkut vaikutusvaltaiset rabbit rinnastavat palestiinalaiset näihin hävitettäviin kansanheimoihin.

Kaikissa arabeihin kohdistuneissa siviiliväestön murhissa sotilaat ovat joko saaneet mitättömät tuomiot tai vapautettu kokonaan, mukaan lukien vuoden 1956 joukkomurha Kafir Qasimissa.

Israel ei ole teokratia, eikä Talmud ole Israelin laki. Nämä ja muut Talmudin opit vaikuttavat välillisesti Israelin ideologiseen ilmapiiriin ja suoraan ortodoksijuutalaisten asenteisiin. Israelin määrittelyä juutalaisvaltioksi ei liioin voi ymmärtää ilman Talmudin lakeja juutalaisista, ei-juutalaisista ja Israelista.

Puhdasoppiset sionistit eivät ole tyytyväisiä, ennen kuin koko Talmudin mukainen Israel on juutalaisten asuttama. Ensiksi, Israelin rajat pohjoisessa rajoittuvat vähimmillään Syyrian ja Libanonin puoleen väliin, ja käsittävät kaikissa tulkinnoissa Kyproksen. Näillä alueilla vain juutalaiset saavat omistaa kiinteistöjä, ja niiden vuokraaminen on rajoitusten sääntelemää. Ei-juutalaisten oleskelu Israelin alueella on väliaikaista, ja riippuvaista juutalaisten ja ei-juutalaisten välisistä voimasuhteista. Jos tilanne muuttuu juutalaisten selkeäksi eduksi, ei Israelissa saisi asua ei-juutalaisia ensinkään.

Tulkitsen Shahakia seuraavasti: puhdasoppinen juutalaisuus ei hyväksy palestiinalaisten itsenäisyyttä raamatullisen Israelin alueella, jos karkottaminen vain käy mahdolliseksi ilman merkittävää vaaraa juutalaisille.

Benjamin Netanjahun mukaan vapaus, tasa-arvo ja ihmisoikeudet ovat juutalaisuuden ajattomia arvoja. 800-luvulta paikoin aina 1900-luvulle eläneen klassisen juutalaisen yhteisön arvoja ne eivät ainakaan olleet.

Vaikka esimerkiksi Marx tai David Ricardo ovatkin läntisen ajattelun jättiläisiä, on juutalainen ajattelu kasvanut ja kehittynyt totalitaarisen yhteisön sisällä rabbien tiukassa ohjauksessa. Asetelma pohjautuu juutalaisten hallitsijoiltaan saamiin privilegioihin, joiden nojalla rabbeilla oli veronkanto-oikeus sekä vastuu lain ja järjestyksen ylläpidosta. Laki tarkoitti Talmudiin pohjautuvaa uskonnollista järjestystä. Järjestys suurissa yhteisöissä tarkoitti rabbien ja juutalaisen yläluokan harjoittamaa sortoa.

Kastilian juutalainen inkvisitio perustettiin sata vuotta ennen katolisen inkvisition perustamista ja samaan tarkoitukseen: harhaoppien kitkemiseksi.

Sorron kohteena ei ollut vain juutalainen köyhälistö. Luokkayhteiskunnassa juutalaisten asema oli talonpoikiin verrattuna hyvä – 800-luvulta alkaen juutalaiset talonpojat olivat hävinneet. Köyhimmätkin juutalaiset, käsityöläiset ja kulkukauppiaat, olivat talonpoikia paljon vauraampia varsinkin Itä-Euroopassa, jossa maaorjuus tai sen kaltaiset olosuhteet säilyivät pitkään.

Niinpä juutalaiset olivat osa ylempien luokkien sortovaltaa, ja klassisen kauden juutalaisvainot kansannousuja sortajia vastaan. Kyse oli alaluokkien keskuudesta nousseista kapinoista, ei ylhäältä ohjatusta ja suunnitellusta antisemitismistä, kuten natsi-Saksassa.

Juutalainen valistus noin 1800-luvulla tarkoitti itsekriittisyyttä klassisen juutalaisuuden perusteita kohtaan, joka yhdistyi toivorikkaisiin ajatuksiin tulevaisuudesta.

Antisemitismi lopetti nämä haaveet. Sionismi rakensi ideologiansa klassisen juutalaisuuden varaan sovussa antisemitistien tavoitteiden kanssa: juutalaiset ja ei-juutalaiset eivät sovi yhteen, ja siksi tarvitaan oma valtio. Demokraattinen kehitys, joka väliaikaisesti mursi rabbien vallan juutalaisyhteisöissä, jäi lyhyeksi.

Klassinen juutalaisuuden totalitaristinen ja rasistinen perintö elää ortodoksijuutalaisuudessa, eikä se murru ainakaan hiljaisuudella. Tällaisena juutalaisvaltio ei ole turvallinen juutalaisille eikä naapureilleen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Elias Valtonen oli Suomen avainpelaajia pelin loppuhetkillä.

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

Meksikolainen Oliva Ramírez agavekasvien keskellä. Hän oppi agaven perinteen isoisältään ja mezcaliin liittyvät taidot veljeltään.

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

Anna Äärelän Mene mene mene on jotain täysin uutta ja erilaista.

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

Burundilainen Lionel on istuttanut 70 puuta Kakuman pakolaisleirillä sijaitsevaan kotipihaansa.

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

 
05

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025

Unohdettu pohjalaiskirjailija kuvasi maaseudun köyhälistön taistelua jokapäiväisestä leivästä

05.09.2025

Hallitusta ei suomalainen elokuva tai kulttuuri kiinnosta, Koskela kommentoi elokuvatuotantoon kohdistuvaa leikkausta

05.09.2025

Karkotus uhkaa useita Suomessa toimivia palestiinalaisia tutkijoita, kertoo Tieteentekijöiden liitto

05.09.2025

Furuholm syyttää Orpon antaneen eduskunnalle väärää tietoa hallituksen asuntopolitiikasta

05.09.2025

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

05.09.2025

”Ilmastonmuokkaus ei missään tapauksessa ole vaihtoehto päästöleikkauksille”

05.09.2025

Orpo ei päästänyt Purraa vastaamaan rasismikysymyksiin kyselytunnilla, joten hauras sopu kesti ensimmäisen tulikokeen

04.09.2025

Vaikeita aikoja Itä-Afrikassa – ”Vaalien tulos ei välttämättä vastaa äänestyspaikoilla annettuja ääniä”

04.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään