KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Vallankäyttöä ydinvoiman kulisseissa

Ohjaajat Mika Taanila (vas.) ja Jussi Eerola.

Ohjaajat Mika Taanila (vas.) ja Jussi Eerola. Kuva: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Atomin paluu paljastaa, mitä tapahtuu valtavan rakennustyömaan kulisseissa ja kuinka ydinvoimalaprojekti myydään paikallisille asukkaille.

Anna Paju
7.11.2015 14.00

Tekijät

Jussi Eerola (s.1969) on työskennellyt kuvaajana mm. Auli Mantilan, Jari Haanperä ja Eija-Liisa Ahtila elokuvissa.

Mika Taanila (s. 1965) on helsinkiläinen elokuvantekijä ja kuvataiteilija. Elokuvat sijoittuvat dokumentin, kokeellisen elokuvan ja kuvataiteen välimaastoon.

Ydinvoimalan rakentaminen etenee vääjäämättä, vastoinkäymisistä ja vastalauseista huolimatta.

Olkiluoto 3-ydinvoimalasta povattiin ydinvoiman uutta tulemista Tshernobylin katastrofin jälkeisessä maailmassa. ”Suomen sähköisin kunta” Eurajoki otti hankkeen vastaan uskoen, että voimalasta saataisiin mittava taloudellinen hyöty.

Elokuvantekijät Jussi Eerola ja Mika Taanila ryhtyivät kuvaamaan ydinvoimalaprojektia vuonna 2004.

Aiheeksi määrittyi maailman tehokkain voimalaitos ja sen rakentaminen. Ydinvoimaan tekijöillä oli uteliaan neutraali suhde. Suunnitelmissa oli tehdä viisi vuotta kattava seurantadokumentti, joka valmistuu heti voimalan avajaisten jälkeen vuonna 2009.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Silloin viisi vuotta tuntui tosi pitkältä ajalta, sanoo Taanila nyt.

Atomin paluu valmistui ennen voimalaa. Elokuva seuraa jättimäiseksi rakennusfarssiksi muodostuneen ydinvoimalan syntyprosessia lähes vuosikymmenen ajan.

Samalla se laajenee rakennusprojektin seurantadokumentista kuvaukseksi vallankäytöstä, ydinvoimaan liittyvästä retoriikasta, tulevaisuudesta ja ihmisestä energiapoliittisen päätöksenteon rattaissa.

– Elokuvassa ei ole oikeastaan yhtään voittajaa, vain häviäjiä. Jopa ne, jotka ydinvoimaa puolustavat, ovat uhreja. He joutuvat valehtelemaan, sanoo Eerola.

Taanilan mielestä teknologiausko ja teknologia nousevat elokuvassa kokonaisen arvomaailman metaforaksi: millaista elämää haluamme viettää ja millaiseen tulevaisuuteen pyrimme.

Kuin vaiennettu kylä

Kun Jussi Eerola ja Mika Taanila tekivät ensimmäisiä taustatutkimuksiaan elokuvaa varten, heistä oli hämmentävää, etteivät he kohdanneet Eurajoella pitkään aikaan yhtään ydinvoimalan vastustajaa.

– Hiljainen, kuin vaiennettu kylä. Se tunnelma alkoi tietenkin kiinnostaa, Taanila kuvailee.

– Oli mielenkiintoista laittaa luupin alle tuollainen pieni paikka, jossa on jo ydinvoimaa ja jossa oli valmiiksi hyvin positiivinen suhtautuminen ydinvoimaan. Tarkkailla millaiset vallankäytön mekanismit siellä toimivat.

Miehet kuulivat tarinoita 1970-luvun ”kultaryntäyksestä”, jonka Olkiluodon ensimmäisten laitosten rakentaminen sai aikaan. Eurajoen talous oli kukoistanut. Samaa optimismia oli nytkin ilmassa.

– Se piristysruiske Satakunnalle -argumentti, jolla voimala myytiin, mureni kuitenkin aika nopeasti. Paikalliset yrittäjät eivät hyötyneetkään. Tämä näkyi erityisesti kun rakennusurakka alkoi jäädä aikataulustaan, kertoo Eerola.

Ydinvoimateollisuuden ja kunnallispäättäjien yhteispeli saattaa demokraattisen päätöksenteon kyseenalaiseen valoon. Ison yrityksen taloudelliset intressit ohjailevat kaikkea.

– Jotenkin naiivisti ajatteli, että demokratia on sitä, että kansalaiset yhdessä päättävät arvonsa, sanoo Eerola.

– Korruptiota Suomessa ei ehkä ole, mutta valtavasti lobbaamista on.

Tekijät kiittävätkin julkista rahoitusta siitä, että tällaisen elokuvan tekeminen on Suomessa mahdollista.

Elokuvassa on myös humoristisia, joskin hyytäviä sävyjä: ydinvoimalaleivokset tai TVO:n Eurajoelle piffaamat jouluvalot näyttävät surkuhupaisalta piperrykseltä kaiken voimalahankkeeseen haaskatun rahan, ajan ja energian rinnalla.

Ydinvoima-mystiikkaa

Atomin paluun moninkertaisesti nopeutetuissa, komeissa kohtauksissa ydinvoimalan rakentaminen etenee vääjäämättä, vastoinkäymisistä ja vastalauseista huolimatta.

Pan sonic -yhtyeen elektroninen musiikki sulautuu työmaan ääniin ja luo elokuvaan salaperäisen ja sähköisen äänimaiseman. Se vie saman ydinvoima-mystiikan äärelle, josta kertovat etenkin elokuvan arkistomateriaalit.

Elokuvan tekijät vertaavat ydinvoimaan liittyvää retoriikkaa uskontojen puhetapaan.

– Teknologia on rationaalista ja tavallaan henkisen ajattelun vastakohta. Kuitenkin ydinvoimaan liittyy tasoja, jossa puheeseen tulee näkymätön ja salaperäinen elementti, Eerola pohtii.

Atomi on myyttinen elementti, jonka ihminen haluaa kesyttää. Mielleyhtymiä esimerkiksi skientologien käsityksiin ajan, materian ja energian kahleista ei voi välttää.

Macho projekti

Tekijöiden oma suhtautuminen ydinvoimaan vaihteli matkan varrella. Eerola yllättyi siitä, että he saivat elokuvan teon myötä myös aivan uutta tietoa esimerkiksi ydinjätteen loppusijoittamisesta ja Suomen kallioperästä.

– Suomeen tuntuu mahtuvan kerrallaan yksi totuus, hän sanoo.

– Silloin kun Olkiluoto kolmosta perusteltiin, kaakkois-suomalainen energiayhtiö olisi halunnut vetää merikaapelin Venäjältä. Silloin se torpattiin sanomalla, että meidän on oltava Venäjästä riippumattomia. Nyt me tilataan uusi ydinvoimala sieltä ja polttoaine tulee Venäjältä.

Taanila sanoo katsovansa nyt kriittisemmin sitä, kuka ydinvoimasta puhuu ja mistä tarkoitusperistä käsin.

– Ydinvoiman ympärillä käydään kovaa valtapeliä.

Ydinvoiman maailma näyttäytyy elokuvassa hyvin maskuliinisena. Miehet päättävät, miehet rahoittavat, miehet rakentavat, miehet pelaavat ja seuraavat jääkiekkoa ydinvoimayhtiön rahoittamassa jäähallissa.

– Havaittiin nopeasti, että kyseessä on hyvin macho projekti, johon liittyy paljon superlatiiveja: Maailman tehokkain voimala, Euroopan suurin rakennustyömaa, Taanila sanoo.

Keskeiseen rooliin elokuvassa nousee kuvausvaiheessa vuorotteluvapaalla ollut TVO:n sähköteknikko Arto Lauri. Hän on ottanut elämäntehtäväkseen toivottomalta tuntuvan taistelun ydinvoimaa vastaan Eurajoella.

Elokuva päättyy Fukushiman ydinvoimalaonnettomuuteen.

Atomin paluu -elokuvan ensi-ilta oli perjantaina 6. marraskuuta.

Tekijät

Jussi Eerola (s.1969) on työskennellyt kuvaajana mm. Auli Mantilan, Jari Haanperä ja Eija-Liisa Ahtila elokuvissa.

Mika Taanila (s. 1965) on helsinkiläinen elokuvantekijä ja kuvataiteilija. Elokuvat sijoittuvat dokumentin, kokeellisen elokuvan ja kuvataiteen välimaastoon.

Ydinvoimalan rakentaminen etenee vääjäämättä, vastoinkäymisistä ja vastalauseista huolimatta.
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
05

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025

Ympäristöjärjestöt pettyneitä suojeluohjelmaan – vaativat parempia korvauksia metsänomistajille

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään