Kiinalaisfilmi Synnin kosketus (Tian zhu ding, 2013) tekee heti selväksi huiman yhteiskunnallisen eriarvoisuuden. Se ottaa keski-ikäistä kaivostyöläistä (Wu Jiang) niin kovasti päähän, että miehen oma pää on vaarassa. Hän ei arastele tuoda ilmi mielipiteitään kotikylänsä korruptoituneisuudesta. Kuvaan astuu haulikkoetiikka.
Ohjaaja Jia Zhangken käsikirjoitus palkittiin Cannesin festivaaleilla. Elokuva koostuu itsenäisistä episodeista, jotka liittyvät luontevasti toisiinsa. Kokonaisuudesta muotoutuu vaikuttava yhteiskunnallinen jännitysdraama, jonka keskiössä on enemmän tai vähemmän satunnainen väkivalta.
Se ei synny sattumalta.
Episodien virrasta hahmottuu monipuolinen ja todistusvoimainen kuva jättivaltiosta, jonka sisään mahtuu iso kirjo inhimillistä puurtamista, riistoa ja katkeruutta.
Elokuva tuo esille Kiinan, jota ei tehdä tutuksi kansainvälisissä medioissa tai uutisvirroissa.
Rikoksella on elokuvassa osittain tosipohjaiset, tarkoin rajatut ja hahmotetut sosiaaliset puitteet.
Yhteiskunnallinen konteksti on kaupunki maaseutu -akselilla dynaaminen. Tässä mielessä kiinalaisfilmiä katsoo välillä suorastaan ahmien. Kerronnassa on miellyttävän realistinen, hillitty ja ”puhtaan” elokuvallinen poljento.
Synnin kosketus. Teema to klo 21.50.
Areena 14 päivää.