KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Sunnuntaivieras: Korona ja ilmastonmuutos matkustavat vierekkäin lentokoneessa

Lotta Laaksonen.

Lotta Laaksonen. Kuva: Madelén Wildhaber

Lotta Laaksonen
14.3.2021 7.08

Vuosi 2018 oli lentämisen huippuvuosi. Ennen koronaa lentämisen ennustettiin kaksinkertaistuvan kahdessakymmenessä vuodessa.

Koronan levittäytymistä maailmaan saattoi suoraan verrata Flightradar24 -nettipalvelun karttoihin. Kartassa näkyy maailman lentoaktiivisuus. Korona alkoi levitä tehokkaasti sen mukaan, missä maissa oli tiheintä lentomatkailua. Näin ollen esimerkiksi Afrikan maihin ja Etelä-Amerikkaan korona saapui pitkällä viiveellä.

Lentämiseen liittyy ympäristön kannalta monta ristiriitaa. Se on liikkumisen muodoista saastuttavin, mutta vähiten verotettu – itse asiassa Finnair saa valtiolta vuosittain satoja miljoona euroja tukia. Lentäminen yksin aiheuttaa neljä prosenttia maailman ilmastopäästöistä, kuitenkin vain kymmenesosa maailman väestöstä käyttää lentokoneita. Tästä osasta enemmistö tekee vain yhdestä viiteen lyhyttä matkaa.. Yksi prosentti väestöstä lentääkin todella paljon tuottaen puolet lentämisen päästöistä!

ILMOITUS
ILMOITUS

Tällä viikolla Silja Jääskeläisen luotsaamana lentovero-kansalaisaloitetiimi on jättänyt lausunnon eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston kokouksessa.

Yli 55 000 kansalaista vaatii lentämisen verollepanoa. On varmasti historiallisen harvinaista, että kansa vaatii verotusta! Pahoin saastuttavan lentämisen tukeminen verovapauksilla ei ilmastokriisin kärjistyessä enää käy. Helsingin Sanomien 2018 teettämän tutkimuksen perusteella suurin osa väestöstä on huolissaan lentämisen aiheuttamista päästöistä.

Kansalaisaloitteen vaatimus on: “Me allekirjoittaneet äänioikeutetut Suomen kansalaiset esitämme, että eduskunta ryhtyy lainvalmistelutoimenpiteisiin matkustajakohtaisen lentoveron säätämiseksi Suomessa. Lentoveroa koskevan lain valmistelussa tulee selvittää, voidaanko matkustajakohtaisen lentoveron suuruudessa ottaa huomioon erityyppisten lentojen ilmastovaikutukset ja voidaanko verotuottoja ohjata ympäristöpoliittisesti. Matkustajakohtaisen lentoveron tulee määräytyä siten, että sillä saavutetaan mahdollisimman tehokas ympäristöpoliittinen ohjausvaikutus.”

Me suomalaiset olemme maailman toiseksi eniten lentävä kansa. Lentopäästömme ovat kymmenkertaiset globaaliin keskiarvoon verrattuna. 95 prosenttia päästöistä syntyy ulkomaanmatkailusta. Vuonna 2017 suomalaiset lensivät ulkomaille 5,4 miljoonaa kertaa. Neljäsosa oli työmatkoja.

Lentovero kohdistettaisiin suoraan niihin, jotka lentävät. Tällä hetkellä verottoman lentomatkustuksen tukijoita ovat tasapuolisesti kaikki, myös henkilöt jotka eivät lennä, eivätkä halua osallistua lentopäästöjen kasvattamiseen.

Professori Heikki Liimataisen valtiovarainvaliokunnalle tekemän raportin mukaan Suomessa yli 120 000 euroa vuodessa ansaitsevilla kotitalouksilla on lähes kymmenkertaiset CO2-päästöt ulkomaanmatkojen osalta verrattuna alle 20 000 euroa vuodessa tienaaviin kotitalouksiin.

Erilaisia lentoveromalleja on käytössä ja suunnitteilla Euroopassa. Ruotsissa lentovero tuli voimaan vuosi sitten. Lentoliput kallistuivat 6–40 euroa. Vero määräytyy matkan pituuden mukaan. EU-alueen lennoissa vero on 6 euroa, Aasian lennoissa 40 euroa.

Isossa-Britanniassa vero määräytyy lentokohteen ja matkan pituuden mukaan. Alle 2 000 mailin matkoilla lentovero vaihtelee 13 punnasta 78 puntaan. Pisimmillä matkoilla lentovero lähentelee 500 puntaa.

Saksa kiristää ensi vuonna lentoveroa ja houkuttelee ihmisiä rautateille. EU-alueella lentolipusta pitää maksaa veroa 13 euroa ja pitkillä matkoilla noin 60 euroa. Vastaavasti junaliput halpenevat.

Lentämisen määrään voi vaikuttaa verotuksella, siirtymällä vähäpäästöisempiin matkustusmuotoihin kuten junamatkustukseen, vaikuttamalla asenteisiin ja esimerkiksi etätyö- ja kokousmahdollisuuksia lisäämällä.

Asenteet voivat muuttua nopeastikin, kuten tupakoinnin muodikkuus verrattuna nyky-ymmärrykseen terveysongelmasta. Vähäpäästöinen teknologia kehittyy hitaasti ollakseen ainoa ratkaisu akuuttiin kriisin. Matkailu kasvaa määrällisesti kiivaammin kuin teknologian kehityksestä saatava hyöty.

Koronavuosi on nostanut kotimaan matkailun määrää ja vähentänyt lentomatkustamista. Emme ole kovinkaan riippuvaisia ulkomaan turismista niin kauan, kun suomalaiset itse suosivat matkakohteena Lappia ja saaristoa. Olemme nyt oppineet etätyön mahdollisuudet sekä alkaneet taas nauttimaan lähimatkailusta ja kotoilusta.

Olin mukana kansalaisaloitteessa erityisesti tiedotuspuolella luotsaamassa viime viikkojen loppukiriä. Mieleenpainuvan huikea asiantunteva tiimi vie tärkeää viestiä eteenpäin: Tätä saastuttavinta matkustusmuotoa suosiva verokohtelu on korjattava!

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Gazan lapset kokevat hirveitä asioita, muistutetaan 60 suomalaisen teatterin tempauksessa.

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

Minja Koskela eduskunnan täysistunnossa.

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään