KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Maailmanhenki liikkui täällä Pohjan perillä kauan ennen EU:ta

Juha Drufva
29.7.2021 14.00

Kansallisfilosofimme J.V. Snellmanin (1806–81) filosofiset näkemykset ovat pölyttyneet ja peittyneet hänen kansallisen suurmiehen kipsipatsaiden alle. Harvat ovat perillä, mitä Snellman todella ajatteli, mitä seikkoja korosti kansallisen valistustyönsä, Suomen markan ja kielikysymyksen lisäksi.

Lauri Kallion teos Maailmanhenki Pohjolassa avaa tätä varjoon jäänyttä puolta Snellmanin monipuolisessa elämäntyössä. Nuorena Snellman haaveili akateemisesta urasta filosofian parissa. Taantumuksellinen ”Pyhän allianssin” ajan henki ei ollut kuitenkaan suotuisa Snellmanin korostamalle Friedrich Hegelin (1770–1831) filosofialle. Tuleva suurmies sivuutettiin liian radikaalina yliopiston virkojen täytössä kerta toisensa jälkeen. Vuosiksi 1843–49 Snellman päätyi tuolloin syrjäiseen Kuopioon yläalkeiskoulun rehtoriksi.

Työnsä ohessa Snellman julkaisi Saima-lehteä sekä Maamiehen ystävää. Vasta 1856 hänet kutsuttiin Helsingin yliopiston professoriksi. Tuolloin oli kuitenkin jo terävin hegeliläinen kärki Snellmanilta tylsynyt, ja Euroopassa puhaltelivat antihegeliläiset tuulet.

Kallio toteaa, että Snellmanin esikuva Hegel keräsi runsaasti nippelitietoa ja yhdisteli sitä suuren filosofisen systeeminsä kokonaisuuteen, kuten herran ja rengin probleemissa, sekä kytkiessään Julius Caesarin tapaisia historian henkilöitä oman filosofiansa kokonaisjäsennykseen.

Kallion mukaan Snellman liikkui vain Hegelin filosofian ylätasolla ja siksi hänen filosofiansa jäi abstraktiksi:

”Valtio-opissaan Snellman otti askeleen lähemmäs konkreettista yhteiskunnallista todellisuutta. Tämä ei kuitenkaan tapahtunut enää yksin Hegelin ohjauksessa vaan vahvasti myös ranskalaisiin auktoriteetteihin nojaten. Sanomalehtiensä sivuilla Snellman kykeni liittämään pienen syrjäisen Suomen arkipäiväisiä tapahtumia laajempaan filosofiseen viitekehykseen…Voi perustellusti kysyä, sortuiko Snellman Hegelin tiivistämisessä sellaiseen abstraktiin filosofointiin, jota Hegel vastusti.”

Persoonallisuus ja hengen identtisyys

Identiteetin merkityksestä puhutaan nykyään väsyksiin asti. Snellmanilla oli tähän kysymykseen järkiperäistä sanottavaa jo vuonna 1840 teoksessaan Persoonallisuudesta. Persoonallisuuden pysyvyys on hengen identtisyyttä itsensä kanssa. Se on seurausta kyvystä ajatella oman sisäisen maailmansa puitteissa, mutta myös objektiivisesti. Tietämisen subjekti ja objekti ovat identtisiä, ja niiden ero on asetettu subjektin sisällä.

Kallio huomauttaa, ettei Snellman huomioi Hegelin tavoin persoonallisuuden historiallista kehitystä. Hegelin mukaan antiikin Kreikassa oli kehittynyt yksilöllisyyden periaate, joka oli tullut laajempaan käyttöön Rooman valtakunnassa. Roomassa persoonallisuus koski kuitenkin vain tiettyjä yksilöitä, orjat olivat roomalaisen oikeuden mukaan vain ”puhuvia työkaluja.”

Kristinuskon myötä syntyi kattavampi käsitys, jossa jokainen ihminen ymmärrettiin persoonalliseksi ja vapaaksi, ja jokainen oli myös henkilökohtaisesti vastuussa teoistaan ja niiden seurauksista niin täällä ajassa kuin iäisyydessäkin. Professorina ollessaan Snellman mainitsi esimerkiksi roomalaisen teatterin vaikutuksen persoonallisuuden kehitykseen.

Yhteiskuntaelämä lahjoittaa yksilölle vapauden

Hegel ei ajatellut, että jokaisella kansalla pitäisi olla oma valtio tai että monesta kansasta koostuva valtio ei voisi menestyä. Kallion mukaan Hegel ajatteli, että modernin valtion erinomaisuus tulee esiin juuri siinä, että se pystyy sisällyttämään itseensä ihmisiä erilaisista etnisistä taustoista. Tuolla Hegel tarkoitti lähinnä Amerikan Yhdysvaltoja.

Hegelille valtio oli kulttuurinen yksilö ja valtiot muodostivat maailmanhistoriallisen liikkeen. Uusliberalismin ultrayksilöllisyyden aikakaudella on virkistävää palauttaa mieleen, mitä Snellman kirjoitti vuonna 1860 artikkelissaan Yleisinhimillinen ja kansallinen sivistys. Henkilökohtainen vapaus vain luonnonvapautena on vähäpätöinen verrattuna siihen, mitä kansalaisten yhteiskuntaelämä lahjoittaa:

”Kuinka vähäarvoinen vapaus olisikaan, jollei yhteiskuntajärjestys sitä suojelisi ja jollei yhteiskuntaelämä tarjoaisi yksilölle monia välineitä, joilla hän saa tilaisuuden käyttää sitä inhimillisiin tarkoituksiin. Minkä arvoinen tuo mainittu vapaus olisi, jollei yksilö saisi yhteiskunnalta perinnöksi myös sitä tietoa ja tapaa, joka erottaa sivistyneen ihmisen villi-ihmisestä, mutta joista luonnonoikeus ei kerro mitään.”

Snellmaniin verrattuna Sakari Topelius (1818–1898) oli niin lujasti kiinni sääty-yhteiskunnan kolmisäätyopissa, että demokratia ja yksilön vapaus näyttäytyivät hänelle syntinä, Jumalan tahtoa vastaan kapinoimisena, siis rappiona ja rappeutumisena.

Historia ei opeta mitään

Kreikkalaisen historioitsija Polybiosin (n. 200–118 eKr.) mukaan historiaan vaikuttavana tekijänä on sokea ja lahjomaton kohtalon jumalatar Tykhe, joka välistä ilmenee suorastaan jumalaisena kaitselmuksena, välistä taas irrationaalisena voimana, joka ohjaa inhimillisiä tapahtumia täysin sattumanvaraisesti.

Polybios ei pitänyt historioitsijan tehtävänä huvittaa lukijoitaan. Hän käytti mahdollisimman suoria lähteitä ja moitti historioitsijoita, jotka uskoivat liikaa toisiaan. Polybios pyrki esittämään poliittiset ja sotilaalliset toimenpiteet pätevästi ja totuudenmukaisesti uskoen, että menneiden tosiasioiden tunteminen sinänsä auttaisi päättäjiä tulevissa ratkaisuissa.

Mutta miksi historiasta ei voi oppia mitään? Kallion mukaan Hegelin historianfilosofian kuuluisimpia teesejä on, että opimme historiasta ainoastaan sen, ettei historiasta ole opittu mitään. Kaikki historialliset tilanteet ovat ainutlaatuisia eikä niistä voida yksioikoisesti johtaa ohjeita toisiin historiallisiin tilanteisiin.

Historian uutuudet verrattuna muodin keinotekoisiin uutuuksiin eroavat siinä, että historian vaiheissa tavattava uutuus on aitoa, se on aidosti erilaista eikä vain aiempien muotojen muunnelmaa.

Kallion mukaan Hegel erottelee historianfilosofiassaan historiantutkimuksen ja historian eri merkityksiä. Hän antaa tunnustuksensa historian ”käsityöläisille”, jotka kirjaavat tapahtumia muistiin tai luetteloivat olemassa olevia lähteitä:

”Hegelin historianfilosofia on kuitenkin filosofian alaa: se ei ole historiankirjoituksen teoriaa vaan pikemminkin filosofinen tapa tarkastella historiaa. Historialliset tapahtumat ovat Hegelille järjellisiä tapahtumia, historia on prosessi, jossa maailman järjellinen perusluonne ilmaisee itsensä.”

Filosofinen totuus ei ole laskutehtävä

Hegelin tavoin Snellman katsoi filosofisen totuuden poikkeavan historiallisesta ja matemaattisesta totuudesta siinä, että filosofinen totuus ei ole olemukseltaan pelkkä prosessi, vuosiluku tai laskutehtävän loppusumma. Filosofinen totuus on hengen liikettä, jossa henki määrittää itseään meidän ymmärryksessämme.

Hegelin mukaan filosofialla ei ole kuitenkaan juuri mitään annettavaa tulevaisuuden ymmärtämiselle, koska filosofinen ymmärrys vasta seuraa historiallisia tapahtumia. Kuten jokainen yksilö on aikansa poika, myös filosofia on aikansa ajatuksiin kytketty:

”On yhtä typerää kuvitella, että jokin filosofia yltäisi nykyisen maailmansa ulkopuolelle kuin, että yksilö ylittäisi aikansa, hyppäisi Rhodoksen yli.”

ILMOITUS
ILMOITUS

Hegelin yksi kuuluisimmista lauseista on Kallion mukaan: ”substanssi on subjekti, itsenäinen, ajatteleva olio.” Subjektiivisuuden olemukseen kuuluu pyrkimys olla. Se on kykyä olla tietoinen itsestään järjellisellä tasolla. Järki on aistihavaintoa korkeampi tietämisen muoto. Aistihavainto ei voi tavoittaa järkeä, mutta järki käsittää aistihavainnon. Filosofia on ajatuksen syventämistä itseensä, eikä totuuteen ole oikotietä.

Vastakkainasettelun ja spekulaation ero on siinä, että tavallinen kieli rakentuu vastakkainasetteluille, kun taas spekulaatiossa vastakkainasettelut ylitetään. Vastoin Immanuel Kantin (1724–1804) näkemystä subjektin ja objektin ylittämättömästä erosta, Hegel katsoi, että tietoisuuden liikkeelle paneva voima on juuri ristiriita, negatiivinen periaate. Ristiriidasta seuraa ajan oloon jotain uutta, jokin uusi kohde. Tätä kutsutaan dialektiikaksi, vastakohtien ykseydeksi.

Jos haluaa kesällä vaivata itseään monimutkaisilla, mutta mielenkiintoisilla ajatuskuvioilla, silloin tämä Lauri Kallion teos on mitä paras ajatuskumppani. Todistettavasti maailman henki on vieraillut täällä Pohjan perillä paljon ennen kuin olemme edes kuvitelleet olevamme kiinteä osa eurooppalaista kulttuuri- ja sivistysperintöä.

Lauri Kallio: Maailmanhenki Pohjolassa – Snellman, Hegel ja hegeliläiset. Niin & näin 2021. 224 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sosialisti-lehti, 9.1.1918, Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot.

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

Puoluevaltuuston ja eduskuntaryhmän yhteiskokous kesti 12.4.1995 seitsemän tuntia. Äänin 47–25 vasemmistoliitto päätti osallistua hallitukseen ja katkaista 12 vuotta kestäneen oppositioputken.

Vasemmistoliitto oppi hallituspuolueeksi pitkän kaavan kautta

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Uusimmat

Äärioikeistolaisen Active Club Francen jäseniä Suomi herää -mielenosoituksessa Eduskuntatalon edessä Helsingissä itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta 2023.

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu Töölöntorille itsenäisyyspäivänä kello 17.45

Perussuomalainen ministeri Ville Tavio saa kritiikkiä vasemmistoliitoksta.

Vasemmistoliitossa paheksutaan Tavion toimia: ”Törkeää vihamielisyyttä ay-liikettä kohtaan”

Finnveran viennin rahoituksesta yli 50 prosenttia kohdistuu alus- ja telakkatoimialalle.

Yrttiaho vaatii halpatyövoiman hyväksikäytön estävää ehtoa telakkateollisuutta rahoittavan Finnveran lainsäädäntöön

Yksityissektoria painottava ministeri Ville Tavio leikkasi raskaalla kädellä ay-taustaista kehitysyhteistyötä.

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
02

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
03

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

 
04

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

 
05

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kokoomuksen kritiikki vaihtoehtobudjettiin uutisoitiin, muttei vastauksia siihen

05.12.2025

Vasemmistoliiton Koskela: Suomen ei tule osallistua Euroviisuihin

05.12.2025

Yli tuhannelle potkut hyvinvointialueilla – Kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja työntekijöiden jaksamisesta, muistuttaa ammattiliitto

05.12.2025

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

05.12.2025

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

04.12.2025

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

04.12.2025

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

04.12.2025

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

04.12.2025

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

04.12.2025

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään