KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Tältä näyttää vihreä siirtymä Indonesiassa – saastuneita jokia, happosateita ja tuhoutunutta sademetsää

Indonesia on maailman ylivoimaisesti suurin nikkelintuottaja. Kuva on nikkelikaivokselta Sulawesin saarelta.

Indonesia on maailman ylivoimaisesti suurin nikkelintuottaja. Kuva on nikkelikaivokselta Sulawesin saarelta. Kuva: All Over Press/EPA-EFE/MAST IRHAM

Vihreän siirtymän hinta on kova Indonesiassa, jonka luontoa sähköautojen akuissa käytettävän nikkelin tuotanto saastuttaa.

Peik Johansson
9.3.2025 9.00

Halmaheran saarella Indonesiassa asuva Ahmad Kruwet on joutunut lähtemään monta kertaa kodistaan, kun myrkyllinen liete on tulvinut kylään sateiden mukana. Tulvien syynä ovat maailman suurimman nikkelikaivoksen vuoksi tehdyt laajat metsänhakkuut.

Tulvien jälkeen meri värjäytyi ruskeaksi eikä kaivovettä voinut enää juoda, Ahmad totesi indonesialaistoimittajan haastattelussa tammikuussa.

Äyriäiset ja simpukat kuolivat, ja kalastajat ovat joutuneet ajamaan veneillään kilometrien päähän saadakseen kalaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Nikkeliä kaivetaan valtavista avolouhoksista. Ennen kaivosvaltauksia Halmaheran kukkuloilla kasvoi pitkälti koskematonta sademetsää. Kun hakkuiden jälkeen ei ole enää puita sitomassa maaperää, sateet aiheuttavat tulvia ja mutavyöryjä.

Weda Bayn rannalle nikkelikaivoksen lähettyville rakennettiin neljä vuotta sitten ensimmäiset nikkelisulatot, joissa malmista jalostetaan erilaisia nikkeliseoksia ruostumattoman teräksen tai sähköautojen akkujen valmistukseen.

Sulattojen sähkönsaantia varten alueelle rakennettiin myös 14 hiilivoimalaa.

Weda Bayn tehdasalueella työskentelee 43 000 ihmistä. Teollisuuskompleksin omistavat kiinalainen nikkeliyhtiö Tsingshan ja ranskalainen kaivosjätti Eramet. Jälkimmäinen markkinoi itseään yhtiönä, joka on sitoutunut ympäristöä ja paikallisia asukkaita kunnioittavaan kestävään kaivostoimintaan.

Suurin nikkelin tuottaja

Indonesia on maailman ylivoimaisesti suurin nikkelin tuottaja, maailman toiseksi suurin koboltin tuottaja ja kolmanneksi suurin kivihiilen tuottaja. Maassa on Brasilian ja Kongon jälkeen kolmanneksi eniten jäljellä olevia trooppisia sademetsiä.

Yli puolet maailman nikkelintuotannosta on peräisin Indonesiasta. Maan hallitus ilmoitti vuonna 2014, että jalostamattoman nikkelimalmin vienti kielletään. Oli kannattavampaa jalostaa malmi paikan päällä, jolloin tuotteen jalostusarvo jäisi Indonesiaan.

Pidemmän aikavälin tavoitteena oli, että Indonesiasta tulisi johtava sähköautojen akkujen valmistaja ja myöhemmin myös sähköautojen ja sähkömoottoripyörien valmistaja.

Uusien kaivoshankkeiden tieltä kaadetaan lisää sademetsää.

Kymmenessä vuodessa Indonesiaan onkin rakennettu 44 nikkelisulattoa, pääasiassa Sulawesin ja Halmaheran saarille. Suurin osa on rakennettu kiinalaisilla investoinneilla.

Samaan aikaan Indonesian nikkelintuotanto on nelinkertaistunut. Lisää kaivoksia on perustettu vastaamaan sulattojen kysyntään.

Indonesian nikkelituotteista suurin osa viedään Kiinaan, mutta myös yhdysvaltalaisen Teslan käyttämästä nikkelistä 13 prosenttia on peräisin Indonesiasta.

Jonkinlainen välitavoite saavutettiin viime vuonna, kun eteläkorealaiset Hyundai ja LG avasivat Indonesian pääkaupungin Jakartan lähettyville maan ensimmäisen sähköautojen akkuja valmistavan tehtaan. Muutaman kilometrin päässä sijaitsevalla Hyundain autotehtaalla valmistetaan nyt Kona Electric -sähköautoja.

Myös Volkswagen, Ford ja Tesla ovat jo tehneet sopimuksia Indonesian nikkeliyhtiöiden kanssa.

Happosateita ja saastuneita jokia

Vihreän siirtymän hinta on kuitenkin kova Sulawesin ja Halmaheran nikkelintuotantoalueiden asukkaille. Kaivosten jätevuoret ovat saastuttaneet joet, ja sulattojen päästöt aiheuttavat happosateita.

Vesistöistä, simpukoista ja peltikatoille kerääntyneestä pölystä otetuissa näytteissä on löytynyt vaarallisen korkeita määriä raskasmetalleja, nikkeliä, lyijyä ja kadmiumia.

Siirtomaavallan aikana näitä saaria kutsuttiin Maustesaariksi. Muskottipähkinää, neilikkaa ja pippuria laivattiin täältä Amsterdamiin ja muualle Eurooppaan.

Nyt viljelymaat ovat köyhtyneet ja työkoneiden, malmirekkojen ja sulattojen meteli karkottaa riistaeläimet.

Uusien kaivoshankkeiden tieltä kaadetaan lisää sademetsää. Halmaheran saarella hakkuut uhkaavat sademetsässä elävää hongana manyawa -alkuperäiskansaa, joka omasta halustaan on pysytellyt eristyksissä muusta maailmasta.

Saksalainen akkujenvalmistaja BASF vetäytyi viime vuonna Weda Bayn nikkelijalostamohankkeesta välttääkseen alkuperäiskansan maihin kajoamisesta koituvaa mainehaittaa.

Suurimmat sähköautomarkkinat Kiinassa

Indonesian nikkelintuotanto kuitenkin jatkuu ja parhaillaan jopa ylikierroksilla. Ylituotanto Indonesiassa onkin johtanut nikkelin hinnan romahtamiseen maailmanmarkkinoilla.

Nikkelintuottajat Australiassa ja Kanadassa ovat joutuneet pysäyttämään tuotantonsa, koska se ei ole nykyhinnoilla kannattavaa.

Tammikuussa myös Indonesia ilmoitti suunnitelmista leikata nikkelikaivosten tuotantoa 40 prosenttia.

Sähköautojen myynti ei ole toistaiseksi kasvanut aiempien odotusten mukaisesti. Yhdysvalloissa sähköautokauppa kasvoi viime vuonna yhdeksän prosenttia ja Euroopassa kolme prosenttia.

Akkutuotannosta vastaavat lähinnä kiinalaiset valmistajat.

Sähköautojen suurimmat markkinat ovat Kiinassa. Viime vuonna 76 prosenttia maailman sähköautoista myytiin Kiinassa.

Kiinan automarkkinat eivät silti vaikuta niin paljon nikkelin kysyntään, sillä kiinalaisissa sähköautoissa käytetään yhä useammin litium-rautafosfaattiakkuja, joissa ei ole ollenkaan nikkeliä. Länsimaissa suosituissa hybridiautoissa taas ei tarvita kovin suuria akkuja.

EU:n uusien päästörajoitusten vuoksi sähköautojen myynnin odotetaan tänä vuonna kasvavan Euroopassa. Sen sijaan Yhdysvalloissa Trumpin uusi kausi voi aiheuttaa sähköautomarkkinoille takapakkia.

Nyt ja lähitulevaisuudessa alan kehitys tapahtuu Kiinassa. Akkutuotannosta vastaavat lähinnä kiinalaiset valmistajat. Kiinan perässä seuraavat muut liikennepäästöistä kärsivät väkirikkaat Aasian maat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kulkukoirat kuuluvat Intian ja naapurimaiden katukuvaan.

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

Pakolaiset antoivat oman panoksensa Shirika-suunnitelmaan sidosryhmien tapaamisessa Nakurussa helmikuussa 2025.

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

Papua-Uudessa-Guineassa yritetään nostaa syntyneiden lasten rekisteröimistä mahdollisuudella hoitaa rekisteröinti älypuhelimella. Syntymätodistus suojaa lasta hyväksikäytöltä.

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

Verenpainetta mitataan Intian Mannin kaupungin terveysasemalla.

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

Uusimmat

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

Gazalaiset pyrkivät pois Gazan kaupungista, jota Israel tulitti rajusti ennen maahyökkäystä.

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään