KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Tältä näyttää vihreä siirtymä Indonesiassa – saastuneita jokia, happosateita ja tuhoutunutta sademetsää

Indonesia on maailman ylivoimaisesti suurin nikkelintuottaja. Kuva on nikkelikaivokselta Sulawesin saarelta.

Indonesia on maailman ylivoimaisesti suurin nikkelintuottaja. Kuva on nikkelikaivokselta Sulawesin saarelta. Kuva: All Over Press/EPA-EFE/MAST IRHAM

Vihreän siirtymän hinta on kova Indonesiassa, jonka luontoa sähköautojen akuissa käytettävän nikkelin tuotanto saastuttaa.

Peik Johansson
9.3.2025 9.00

Halmaheran saarella Indonesiassa asuva Ahmad Kruwet on joutunut lähtemään monta kertaa kodistaan, kun myrkyllinen liete on tulvinut kylään sateiden mukana. Tulvien syynä ovat maailman suurimman nikkelikaivoksen vuoksi tehdyt laajat metsänhakkuut.

Tulvien jälkeen meri värjäytyi ruskeaksi eikä kaivovettä voinut enää juoda, Ahmad totesi indonesialaistoimittajan haastattelussa tammikuussa.

Äyriäiset ja simpukat kuolivat, ja kalastajat ovat joutuneet ajamaan veneillään kilometrien päähän saadakseen kalaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Nikkeliä kaivetaan valtavista avolouhoksista. Ennen kaivosvaltauksia Halmaheran kukkuloilla kasvoi pitkälti koskematonta sademetsää. Kun hakkuiden jälkeen ei ole enää puita sitomassa maaperää, sateet aiheuttavat tulvia ja mutavyöryjä.

Weda Bayn rannalle nikkelikaivoksen lähettyville rakennettiin neljä vuotta sitten ensimmäiset nikkelisulatot, joissa malmista jalostetaan erilaisia nikkeliseoksia ruostumattoman teräksen tai sähköautojen akkujen valmistukseen.

Sulattojen sähkönsaantia varten alueelle rakennettiin myös 14 hiilivoimalaa.

Weda Bayn tehdasalueella työskentelee 43 000 ihmistä. Teollisuuskompleksin omistavat kiinalainen nikkeliyhtiö Tsingshan ja ranskalainen kaivosjätti Eramet. Jälkimmäinen markkinoi itseään yhtiönä, joka on sitoutunut ympäristöä ja paikallisia asukkaita kunnioittavaan kestävään kaivostoimintaan.

Suurin nikkelin tuottaja

Indonesia on maailman ylivoimaisesti suurin nikkelin tuottaja, maailman toiseksi suurin koboltin tuottaja ja kolmanneksi suurin kivihiilen tuottaja. Maassa on Brasilian ja Kongon jälkeen kolmanneksi eniten jäljellä olevia trooppisia sademetsiä.

Yli puolet maailman nikkelintuotannosta on peräisin Indonesiasta. Maan hallitus ilmoitti vuonna 2014, että jalostamattoman nikkelimalmin vienti kielletään. Oli kannattavampaa jalostaa malmi paikan päällä, jolloin tuotteen jalostusarvo jäisi Indonesiaan.

Pidemmän aikavälin tavoitteena oli, että Indonesiasta tulisi johtava sähköautojen akkujen valmistaja ja myöhemmin myös sähköautojen ja sähkömoottoripyörien valmistaja.

Uusien kaivoshankkeiden tieltä kaadetaan lisää sademetsää.

Kymmenessä vuodessa Indonesiaan onkin rakennettu 44 nikkelisulattoa, pääasiassa Sulawesin ja Halmaheran saarille. Suurin osa on rakennettu kiinalaisilla investoinneilla.

Samaan aikaan Indonesian nikkelintuotanto on nelinkertaistunut. Lisää kaivoksia on perustettu vastaamaan sulattojen kysyntään.

Indonesian nikkelituotteista suurin osa viedään Kiinaan, mutta myös yhdysvaltalaisen Teslan käyttämästä nikkelistä 13 prosenttia on peräisin Indonesiasta.

Jonkinlainen välitavoite saavutettiin viime vuonna, kun eteläkorealaiset Hyundai ja LG avasivat Indonesian pääkaupungin Jakartan lähettyville maan ensimmäisen sähköautojen akkuja valmistavan tehtaan. Muutaman kilometrin päässä sijaitsevalla Hyundain autotehtaalla valmistetaan nyt Kona Electric -sähköautoja.

Myös Volkswagen, Ford ja Tesla ovat jo tehneet sopimuksia Indonesian nikkeliyhtiöiden kanssa.

Happosateita ja saastuneita jokia

Vihreän siirtymän hinta on kuitenkin kova Sulawesin ja Halmaheran nikkelintuotantoalueiden asukkaille. Kaivosten jätevuoret ovat saastuttaneet joet, ja sulattojen päästöt aiheuttavat happosateita.

Vesistöistä, simpukoista ja peltikatoille kerääntyneestä pölystä otetuissa näytteissä on löytynyt vaarallisen korkeita määriä raskasmetalleja, nikkeliä, lyijyä ja kadmiumia.

Siirtomaavallan aikana näitä saaria kutsuttiin Maustesaariksi. Muskottipähkinää, neilikkaa ja pippuria laivattiin täältä Amsterdamiin ja muualle Eurooppaan.

Nyt viljelymaat ovat köyhtyneet ja työkoneiden, malmirekkojen ja sulattojen meteli karkottaa riistaeläimet.

Uusien kaivoshankkeiden tieltä kaadetaan lisää sademetsää. Halmaheran saarella hakkuut uhkaavat sademetsässä elävää hongana manyawa -alkuperäiskansaa, joka omasta halustaan on pysytellyt eristyksissä muusta maailmasta.

Saksalainen akkujenvalmistaja BASF vetäytyi viime vuonna Weda Bayn nikkelijalostamohankkeesta välttääkseen alkuperäiskansan maihin kajoamisesta koituvaa mainehaittaa.

Suurimmat sähköautomarkkinat Kiinassa

Indonesian nikkelintuotanto kuitenkin jatkuu ja parhaillaan jopa ylikierroksilla. Ylituotanto Indonesiassa onkin johtanut nikkelin hinnan romahtamiseen maailmanmarkkinoilla.

Nikkelintuottajat Australiassa ja Kanadassa ovat joutuneet pysäyttämään tuotantonsa, koska se ei ole nykyhinnoilla kannattavaa.

Tammikuussa myös Indonesia ilmoitti suunnitelmista leikata nikkelikaivosten tuotantoa 40 prosenttia.

Sähköautojen myynti ei ole toistaiseksi kasvanut aiempien odotusten mukaisesti. Yhdysvalloissa sähköautokauppa kasvoi viime vuonna yhdeksän prosenttia ja Euroopassa kolme prosenttia.

Akkutuotannosta vastaavat lähinnä kiinalaiset valmistajat.

Sähköautojen suurimmat markkinat ovat Kiinassa. Viime vuonna 76 prosenttia maailman sähköautoista myytiin Kiinassa.

Kiinan automarkkinat eivät silti vaikuta niin paljon nikkelin kysyntään, sillä kiinalaisissa sähköautoissa käytetään yhä useammin litium-rautafosfaattiakkuja, joissa ei ole ollenkaan nikkeliä. Länsimaissa suosituissa hybridiautoissa taas ei tarvita kovin suuria akkuja.

EU:n uusien päästörajoitusten vuoksi sähköautojen myynnin odotetaan tänä vuonna kasvavan Euroopassa. Sen sijaan Yhdysvalloissa Trumpin uusi kausi voi aiheuttaa sähköautomarkkinoille takapakkia.

Nyt ja lähitulevaisuudessa alan kehitys tapahtuu Kiinassa. Akkutuotannosta vastaavat lähinnä kiinalaiset valmistajat. Kiinan perässä seuraavat muut liikennepäästöistä kärsivät väkirikkaat Aasian maat.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saada Juma (vasemmalla) työskentelee muiden merilevänviljelijöiden kanssa Sansibarin rannikolla.

Naiset korjaavat veden viljaa ja kannattelevat taloutta, mutta kärsivät silti syrjinnästä

Jättiläismäinen Buddhan patsas Bhutanin vuorilla, Suuri Buddha Dordenma. Buddhalainen Bhutan on maailman ainoa hiilinegatiivinen maa, mutta silti haavoittuvainen ilmastonmuutoksen seurauksille.

Säilyykö bhutanilaisten kuulu mielenrauha?

Terveydenhuollon yhteisötyöntekijä kulkee ovelta ovelle rokottamassa ihmisiä Nanyamban kylässä Mtwaran alueella Kaakkois-Tansaniassa.

Terveydenhuollon yhteisötyöntekijät kovilla korona-aikana

Dar es Salaamissa presidentti Samia Hassanin muotokuva roikkuu tolpassa, kadulla käryvät Samiaa vastaan protestoivien mielenosoittajien sytyttämät autonrenkaat.

Tansaniassa kuohuu: Satoja kuollut, ulkonaliikkumiskielto hiljensi maan taloudellisen sydämen

Uusimmat

Menestyksen hinta on toiseksi viimeinen Vanessa Frank -sarjan trilleri.

Pascal Engman kirjoittaa Ruotsin rikollisjengien ja asianajajien yhteispelistä veret seisauttavassa trillerissä Menestyksen hinta

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Saada Juma (vasemmalla) työskentelee muiden merilevänviljelijöiden kanssa Sansibarin rannikolla.

Naiset korjaavat veden viljaa ja kannattelevat taloutta, mutta kärsivät silti syrjinnästä

Jättiläismäinen Buddhan patsas Bhutanin vuorilla, Suuri Buddha Dordenma. Buddhalainen Bhutan on maailman ainoa hiilinegatiivinen maa, mutta silti haavoittuvainen ilmastonmuutoksen seurauksille.

Säilyykö bhutanilaisten kuulu mielenrauha?

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Anderssonin johdolla toteutettu koulutusuudistus toimii: vain alle yksi prosentti peruskoulun päättäneistä ei jatkanut missään

 
02

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

 
03

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
04

Veden yksityistäminen estetään lopullisesti, kiitos kuuluu vasemmistoaktivistien kansalaisaloitteelle

 
05

Kelan Lasse Lehtosen harkitsemattomat lausunnot edustavat vanhanaikaista jyräävää johtajuutta, sanoo kansanedustaja

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Viikon tärkein uutinen oli perinteisten konservatiivien liittoutuminen äärioikeiston kanssa Euroopan parlamentissa, koska samanlaiset puolueet auttoivat Hitlerin valtaan

16.11.2025

Luovu jo Ewert Grensistä ja Piet Hoffmanista, Anders Roslund

15.11.2025

Terveydenhuollon yhteisötyöntekijät kovilla korona-aikana

15.11.2025

Tansaniassa kuohuu: Satoja kuollut, ulkonaliikkumiskielto hiljensi maan taloudellisen sydämen

15.11.2025

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

15.11.2025

Viharikokset lisääntyivät – perussuomalaisia ministereitä ei kiinnosta

14.11.2025

Yli 9000 euroa kuukaudessa ansaitsevia eniten hyödyttävä veropaketti hyväksytään pian

14.11.2025

Vesihuollon yksityistämisen kieltäminen osoittaa, että kansalaisaloitteella voi vaikuttaa: ”Hieno voitto”

14.11.2025

Opiskelijat tinkivät terveydenhoidosta ja ruuasta, kertoo kysely

14.11.2025

Petteri Orpo joutuu jännittämään työllisyyden pientäkin parantumista vaaleihin asti

14.11.2025

Lohikoski: Työvelvollisille kuuluisi samat kuntoutusoikeudet kuin veteraaneille

14.11.2025

Pekonen Orpolle: Toimeentulotuesta leikataan, onko teillä lainkaan empatiaa?

13.11.2025

Palomuuri on murtunut, Li Andersson sanoo EPP:n ja äärioikeiston liittoutumisesta

13.11.2025

Koko oppositio vetoaa Orpoon sote-kriisissä

13.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään