KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kuu on prekaarin aurinko

Marja Myllylä ja Johannes Korpijaakko pitävät paketin nätisti kasassa.

Marja Myllylä ja Johannes Korpijaakko pitävät paketin nätisti kasassa. Kuva: Jonni Pantzar

Työelämän epävarmuus tekee koko elämästä epävarmaa. Mutta miten kääntää kaikkialle tunkeva, koko elämän lävistävä ja abstrakti epävarmuus teatterin kielelle?

Emilia Kukkala
19.10.2013 17.26

Prekarisaatio. Kuinka mahduttaa niin laaja ja monisyinen aihepiiri kahden tunnin näytelmäksi? Työryhmä ei ole tarttunut helppoon aiheeseen, mutta sitä riemastuttavampaa on, että Teatteri 2.0:n, Tampereen Teatterin, Joensuun Kaupunginteatterin ja Rovaniemen Teatterin yhteistyönä syntyi Radikaaleinta on arki, jota esitetään Tampereen teatterissa.

Näytelmän koko henkilökavalkadi loihditaan esiin kahden näyttelijän voimin. Ajatus tuntuu äkkiseltään yltiöpäiseltä, mutta Marja Myllylä ja Johannes Korpijaakko pitävät paketin nätisti kasassa, eikä etenevyys kärsi.

Varsinkin Myllylä solahtaa taiturimaisesti roolista toiseen, aina nuoresta yrittäjänaisesta kuuksi. Kuu sitten sokraattisesti, mutta lämpimästi kommentoi henkilöhahmojen menoa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tositarinat osuvat ytimeen

Työryhmä on kerännyt prekaarikokemuksia Tampereelta, Joensuusta ja Rovaniemeltä. Näytelmän dokumentaariset osat ovat myös sen vahvimpia. ”Dokumentaarisessa arkikomediassa” parasta on dokumentaarisuus ja arkisuus. Huolellinen taustatyö näkyy tilanteiden tunnistettavuudessa.

Luulin esimerkiksi tiedostavani oman prekaarin asemani ja sen rakenteellisuuden hyvinkin. Silti sain näytelmän aikana itseni toistuvasti kiinni siitä harhasta, että tilanteeni olisi jotenkin poikkeuksellinen tai omaa syytäni.

”Kun työn mikroluonne yleistyy ja työelämän kokemuksista tulee henkilökohtaisia ja yksityisiä, niiden rakenteellinen hahmottaminen vaikeutuu”, kirjoittaa käsikirjoittaja Taija Helminen käsiohjelmassa.

Kun omat yltiöoptimistiset ajatukset, itsensä huijaukset ja oman tilanteen oikeutuksen hatarat perustelut lausutaan teatterin lavalta, ne muuttuvat naurettaviksi. ”Kuin suoraan elämästäni”, totean useammin kuin kerran mielessäni, enkä varmasti ole ainoa.

Keikkatyö, hoitajan helpotus

Hoivapainotus näytelmässä on ilahduttavan vahva, lähihoitajasta omaishoitajaan. Prekaarikeskustelu pyörii usein, ymmärrettävästi, tekstin tuottamiseen keskittyvissä ihmisissä ja heidän näppäimistöiltään käsin. Tunteet ja tilanteet ovat silti varsin samankaltaisia, oli työn sisältö mitä hyvänsä.

Hoivatyöltä riisutaan glooriaa, jota käytetään lähinnä hoivaajien riistämiseen. Esille tuodaan faktaa muun muassa hoitajien päivittäin kohtaamasta väkivallasta – ja siitä, ettei siitä vaivauduta enää edes ilmoittamaan. Aiheellisesti kysytään myös, missä menee lähimmäisen ja työntekijän raja. Myös mieleenpainuvimmat roolisuoritukset näytellään hoitotyöläisinä.

Mielenkiintoinen ulottuvuus on myös se, että hoitajalle keikkatyö voi olla myös vapauttavaa. Vastuu osastolla, jossa työntekijöitä on aina liian vähän, on valtavaa ja lamauttavaa. Keikkatyöläiselle ei voi antaa viime vastuuta, joten prekaarisuuteen voi myös paeta ylimitoitettuja odotuksia.

Työläinen on kiltti aina vaan

Tarinassa annetaan toivoa ja vihiä prekaarien järjestäytymisestä ja oikeuden ottamisesta omiin käsiin, mutta tämä jää viittausten ja unelmoinnin tasolle.

Vaikka olisi ehdottomasti liikaa vaadittu näytelmältä, että se esittäisi konkreettisen ratkaisun koko ongelmaan, aiheella olisi voinut leikitellä rohkeamminkin. Sen sijaan on hyvä, että esiin nostetaan vihollisen osoittamisen vaikeus – ketä vastaan prekaari kamppailee?

Farssimaisuus, jota suomalainen teatteri tuntuu rakastavan, ei tunnu oikein toimivalta. Luultavasti osin sen vuoksi henkilöhahmoista kaikkiaan tulee ylhäältä päin kuvattu fiilis, vaikka näyttelijät taitavia ovatkin.

Työläishahmot nimittäin ovat pääsääntöisesti yksinkertaisia, hyväntahtoisia ja uhrautuvia. Tämä tosin on enemmän poikkeus kuin sääntö suomalaisissa työläiskuvauksissa. Haluaisin joskus nähdä älykkään, ovelan ja kyynisen työläisen. Sellaisen, jolle ei naureta, vaan joka nauraa muille.

Rähmät keskiluokan silmistä

Radikaaleinta on arki saattaakin olla parhaimmillaan hyvinvoivan keskiluokan herättelijänä. Sellaistahan teatteriyleisö keskimäärin on.

Jos näytelmä saa yhdenkin katsojan silmät avautumaan prekaarille todellisuudelle, se on mielestäni täyttänyt tehtävänsä sikäli, kun sellaista voidaan taiteella katsoa olevan. Jos se tapahtuu luokattomien luokan kulmia pyöristelemällä ja näiden onnettomien kohellukselle nauramalla, hyvä niin. Pääasia, että toimii.

Näytelmän nimi on sama kuin vuonna 2010 ilmestyneellä Dan Koivulaakson, Anna Kontulan, Jukka Peltokosken, Miika Saukkosen ja Tero Toivasen kirjoittamalla pamfletilla. Tiettävästi työryhmä on siihen tutustunut ja lukenut myös runsaasti prekariaattitutkimusta, mutta näytelmä ja kirja ovat silti eri kokonaisuuksia. Siinä kun kirjassa puhutaan ”miljoonan marginaalista”, näytelmässä heitä (meitä) on suurpiirteisemmin vain monia.

”Jotakin on kai jo tulossa” – heti, kun tämän sisäistämme.

Tampereen teatteri: Radikaaleinta on arki. Käsikirjoitus: Taija Helminen. Ohjaus: Saana Lavaste. Lavastus: Iris Routa. Puvut: Ina Jakobsson. Rooleissa: Marja Myllylä, Johannes Korpijaakko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään