KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kuu on prekaarin aurinko

Marja Myllylä ja Johannes Korpijaakko pitävät paketin nätisti kasassa.

Marja Myllylä ja Johannes Korpijaakko pitävät paketin nätisti kasassa. Kuva: Jonni Pantzar

Työelämän epävarmuus tekee koko elämästä epävarmaa. Mutta miten kääntää kaikkialle tunkeva, koko elämän lävistävä ja abstrakti epävarmuus teatterin kielelle?

Emilia Kukkala
19.10.2013 17.26

Prekarisaatio. Kuinka mahduttaa niin laaja ja monisyinen aihepiiri kahden tunnin näytelmäksi? Työryhmä ei ole tarttunut helppoon aiheeseen, mutta sitä riemastuttavampaa on, että Teatteri 2.0:n, Tampereen Teatterin, Joensuun Kaupunginteatterin ja Rovaniemen Teatterin yhteistyönä syntyi Radikaaleinta on arki, jota esitetään Tampereen teatterissa.

Näytelmän koko henkilökavalkadi loihditaan esiin kahden näyttelijän voimin. Ajatus tuntuu äkkiseltään yltiöpäiseltä, mutta Marja Myllylä ja Johannes Korpijaakko pitävät paketin nätisti kasassa, eikä etenevyys kärsi.

Varsinkin Myllylä solahtaa taiturimaisesti roolista toiseen, aina nuoresta yrittäjänaisesta kuuksi. Kuu sitten sokraattisesti, mutta lämpimästi kommentoi henkilöhahmojen menoa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tositarinat osuvat ytimeen

Työryhmä on kerännyt prekaarikokemuksia Tampereelta, Joensuusta ja Rovaniemeltä. Näytelmän dokumentaariset osat ovat myös sen vahvimpia. ”Dokumentaarisessa arkikomediassa” parasta on dokumentaarisuus ja arkisuus. Huolellinen taustatyö näkyy tilanteiden tunnistettavuudessa.

Luulin esimerkiksi tiedostavani oman prekaarin asemani ja sen rakenteellisuuden hyvinkin. Silti sain näytelmän aikana itseni toistuvasti kiinni siitä harhasta, että tilanteeni olisi jotenkin poikkeuksellinen tai omaa syytäni.

”Kun työn mikroluonne yleistyy ja työelämän kokemuksista tulee henkilökohtaisia ja yksityisiä, niiden rakenteellinen hahmottaminen vaikeutuu”, kirjoittaa käsikirjoittaja Taija Helminen käsiohjelmassa.

Kun omat yltiöoptimistiset ajatukset, itsensä huijaukset ja oman tilanteen oikeutuksen hatarat perustelut lausutaan teatterin lavalta, ne muuttuvat naurettaviksi. ”Kuin suoraan elämästäni”, totean useammin kuin kerran mielessäni, enkä varmasti ole ainoa.

Keikkatyö, hoitajan helpotus

Hoivapainotus näytelmässä on ilahduttavan vahva, lähihoitajasta omaishoitajaan. Prekaarikeskustelu pyörii usein, ymmärrettävästi, tekstin tuottamiseen keskittyvissä ihmisissä ja heidän näppäimistöiltään käsin. Tunteet ja tilanteet ovat silti varsin samankaltaisia, oli työn sisältö mitä hyvänsä.

Hoivatyöltä riisutaan glooriaa, jota käytetään lähinnä hoivaajien riistämiseen. Esille tuodaan faktaa muun muassa hoitajien päivittäin kohtaamasta väkivallasta – ja siitä, ettei siitä vaivauduta enää edes ilmoittamaan. Aiheellisesti kysytään myös, missä menee lähimmäisen ja työntekijän raja. Myös mieleenpainuvimmat roolisuoritukset näytellään hoitotyöläisinä.

Mielenkiintoinen ulottuvuus on myös se, että hoitajalle keikkatyö voi olla myös vapauttavaa. Vastuu osastolla, jossa työntekijöitä on aina liian vähän, on valtavaa ja lamauttavaa. Keikkatyöläiselle ei voi antaa viime vastuuta, joten prekaarisuuteen voi myös paeta ylimitoitettuja odotuksia.

Työläinen on kiltti aina vaan

Tarinassa annetaan toivoa ja vihiä prekaarien järjestäytymisestä ja oikeuden ottamisesta omiin käsiin, mutta tämä jää viittausten ja unelmoinnin tasolle.

Vaikka olisi ehdottomasti liikaa vaadittu näytelmältä, että se esittäisi konkreettisen ratkaisun koko ongelmaan, aiheella olisi voinut leikitellä rohkeamminkin. Sen sijaan on hyvä, että esiin nostetaan vihollisen osoittamisen vaikeus – ketä vastaan prekaari kamppailee?

Farssimaisuus, jota suomalainen teatteri tuntuu rakastavan, ei tunnu oikein toimivalta. Luultavasti osin sen vuoksi henkilöhahmoista kaikkiaan tulee ylhäältä päin kuvattu fiilis, vaikka näyttelijät taitavia ovatkin.

Työläishahmot nimittäin ovat pääsääntöisesti yksinkertaisia, hyväntahtoisia ja uhrautuvia. Tämä tosin on enemmän poikkeus kuin sääntö suomalaisissa työläiskuvauksissa. Haluaisin joskus nähdä älykkään, ovelan ja kyynisen työläisen. Sellaisen, jolle ei naureta, vaan joka nauraa muille.

Rähmät keskiluokan silmistä

Radikaaleinta on arki saattaakin olla parhaimmillaan hyvinvoivan keskiluokan herättelijänä. Sellaistahan teatteriyleisö keskimäärin on.

Jos näytelmä saa yhdenkin katsojan silmät avautumaan prekaarille todellisuudelle, se on mielestäni täyttänyt tehtävänsä sikäli, kun sellaista voidaan taiteella katsoa olevan. Jos se tapahtuu luokattomien luokan kulmia pyöristelemällä ja näiden onnettomien kohellukselle nauramalla, hyvä niin. Pääasia, että toimii.

Näytelmän nimi on sama kuin vuonna 2010 ilmestyneellä Dan Koivulaakson, Anna Kontulan, Jukka Peltokosken, Miika Saukkosen ja Tero Toivasen kirjoittamalla pamfletilla. Tiettävästi työryhmä on siihen tutustunut ja lukenut myös runsaasti prekariaattitutkimusta, mutta näytelmä ja kirja ovat silti eri kokonaisuuksia. Siinä kun kirjassa puhutaan ”miljoonan marginaalista”, näytelmässä heitä (meitä) on suurpiirteisemmin vain monia.

”Jotakin on kai jo tulossa” – heti, kun tämän sisäistämme.

Tampereen teatteri: Radikaaleinta on arki. Käsikirjoitus: Taija Helminen. Ohjaus: Saana Lavaste. Lavastus: Iris Routa. Puvut: Ina Jakobsson. Rooleissa: Marja Myllylä, Johannes Korpijaakko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
04

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään