KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Horisontti

Koulu valmentaa lapsia yrittäjyyteen

Lasten valmentaminen yrittäjiksi peruskoulun toimesta ei ole neutraali asia, johon kannattaa suhtautua kritiikittömästi, kirjoittaja korostaa.

Lasten valmentaminen yrittäjiksi peruskoulun toimesta ei ole neutraali asia, johon kannattaa suhtautua kritiikittömästi, kirjoittaja korostaa. Kuva: All Over Press / Ismo Pekkarinen

Kimmo Laakso
29.5.2015 15.30

Yrittäjyyskasvatuksen sisällyttäminen perusopetukseen on kansainvälisessä vertailussa harvinaista. Suomen sanotaan olevan asiassa etulinjassa, sillä yrittäjyyskasvatusta on mukana koulutusjärjestelmän kaikilla tasoilla.

Ala-asteen kuudesluokkalaisille opetettavassa Yrityskylä-kokonaisuudessa käydään läpi talouden, työnteon ja yritystoiminnan perusteita ja oppilaat tekevät harjoituksia heille jaettuun Yrityskylä-työkirjaan. Oppilaat valitsevat mieleisiään työpaikkoja, ja monelle 11-vuotiaalle kokemus on todentuntuinen. Yrityskylä-oppimisympäristö on koulujen käyttöön luotu malli, mutta hankkeen yhteistyökumppanit ovat oikeita yrityksiä.

Avoin työpaikka voi olla esimerkiksi toimitusjohtajan paikka Martelassa. Tätä varten täytyy tehdä ensin tunnilla työhakemus ja harjoitella sellaisia sanoja kuin cv, hyvä työilmapiiri ja rekrytointi. Kyse ei ole oikeasta työstä, vaan harjoitteesta. Mutta harjoite pyrkii mahdollisimman tarkasti imitoimaan todellista prosessia.

ILMOITUS
ILMOITUS
Miten selittää oppilaalle, että yrityselämä ei perustu tasa-arvon idealle, vaan voitontavoittelulle?

Yrityskylän omilla verkkosivuilla Yrityskylän kerrotaan olevan ”palkittu suomalainen koulutusinnovaatio” ja sen tarkoituksen sanotaan olevan opettaa ala-asteikäisille kuinka maksetaan laskuja ja säästetään. Opetuskokonaisuudessa korostettu oppimistavoite on ”hyvä yhteishenki”. Nollasopimuksista, freelanceriudesta tai muista epätyypillisistä työsuhteista ei ole puhetta. Yrityskylä-oppimisympäristö on tässä mielessä yksinkertaistettua todellisuutta. Siinä on kaikuja Hullunkuriset perheet -korttipelistä.

Yrityskylä-oppimisympäristö on vain yksi esimerkki koulun ja yrityselämän yhteistyöstä, jota monet pitävät toivottavana. Kyse on yrittäjämäisen ajattelun edistämisestä. Tämä on myös pitkän linjan tavoite EU:n tasolla. Britanniassa hallituksen huoli kilpailukyvystä on saanut Imperial Collegessa työskentelevän yrittäjyysprofessori Erkko Aution puhumaan kunnianhimon ja positiivisen asenteen puutteesta yrittäjähengen esteinä. Lääkkeenä on yrittäjähengen opettaminen alakoululaisille. (Telegraph, 15.6.2014)

Aikaamme pidetään yleensä epäpoliittisena, koska puolueiden jäsenmäärät laskevat ja uurnilla käydään laiskemmin. Johtopäätös epäpoliittisuudesta seuraa kuitenkin vain jos halutaan rajata politiikka toiminnaksi, joka tapahtuu ainoastaan edustuksellisen järjestelmän sisäpuolella. Mutta todellisuudessa politiikka ei tottele tiukkaa jaottelua. Sitä tehdään aina poliittisen toimintakentän ulkopuolella: ihmisten arjessa, koulujen penkeillä.

Ongelma on, että tällöin politiikkaa ei kutsuta politiikaksi. Vaikka opettajalle tulisi tunne, että Yrityskylä-vihkon sisältö on kuin suoraan kokoomuksen puoluetoimistosta tilatulta, hän ei voi kieltäytyä opettamasta poliittisiin perusteisiin vedoten.

Miten voisin kertoa oppilaalle, että halu menestyä tai tulla toimitusjohtajaksi on osa nykyaikaista piilo-opetussuunnitelmaa, jossa lapsen tehtävänä on omaksua yrittäjäminuus?

Perinteiseen piilo-opetussuunnitelmaan kuului ajatus tottelevaisten, ruumiinsa paikallaan pitävien työläisten tuottamisesta työmarkkinoiden käyttöön. Mutta yrittäjyyden ideaalin kannalta kuri ja ruumiin hallinta näyttäytyvät vanhanaikaisina ihanteina. Monet perinteisesti koulun vaalimat arvot, kuten varmuus, järjestelmällisyys, johtajuus, tietäminen, turvallisuus ja perinteet luokitellaan yrittäjyyshengen vastaisiksi, ei-yrittäjämäisiksi arvoiksi.

Tutkimuksessaan Perusopetuksen opetussuunnitelmauudistus 2004–2006 yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen dosentti Jaana Seikkula-Leino ennakoi yllä esitettyjä kysymyksiä ja jännitteitä. Seikkula-Leinon tutkimus määrittelee piilo-opetussuunnitelman ensisijaisesti yrittäjyyttä kohtaan osoitetuiksi negatiivisiksi asenteiksi. ”Jos prosessi ei onnistu toivotulla tavalla, on piilo-opetussuunnitelmalla huomattava rooli. Esimerkiksi negatiiviset asenteet, puutteelliset tiedot, heikot resurssit (esimerkiksi huono taloudellinen tilanne) sekä muutoksen merkityksettömänä kokeminen voivat aiheuttaa sen, että uudistuksen määräykset eivät toteudu.”

Tutkimuksesta on vaikea löytää viitteitä tutkijan omaan, kokoomuslaiseen poliittiseen positioon. Kamppailua yrittäjyydestä koulussa ei esitetä poliittisesti motivoituneena, vaan arvona, jota tulee puolustaa taistelussa ei-yrittäjämäisiä arvoja vastaan. Seikkula-Leinon mukaan voi olla ongelma, että ”vaikka opettajat suhtautuisivatkin yrittäjyyteen ja yrittäjäkasvatukseen myönteisesti, koulutuslaitos instituutiona edustaa ei-yrittäjämäisiä arvoja”.

Seikkula-Leinon mukaan suurin este yrittäjyyskasvatukselle koulussa on tiedon puute. Tästä ongelmasta päästään kun opettajille järjestetään lisäkoulutusta.

Lopullinen tavoite on, että koko koulusta tulee yrittäjyyshenkinen.

Kasvatuksen ideaaleja tutkinut Leena Koski on todennut, että nykyinen peruskoulun ideaali korostaa lapsen asemaa työmarkkinoilla. Ihanteellinen lapsi on yritteliäs, aktiivinen ja oma-aloitteinen.

Sisäisen yrittäjyyden ihanne juontuu 1980-luvulla taloudessa tapahtuneista muutoksista. Lapselle ihanteelliset ominaisuudet sidotaan markkinatalouden vaatimuksiin. Ongelmalliseksi tilanteen muovaa ideologinen paine yhdistyneenä epäpoliittisuuden oletuksiin. Opettajalle, ja myös oppilaalle voi tulla tunne että kritiikkiä on vaikea esittää, vaikka peruskoulun opetustavoitteisiin nimenomaan kuuluu kriittisen ajattelun opettaminen. Miten selittää oppilaalle, että yrityselämä ei perustu tasa-arvon idealle, vaan voitontavoittelulle?

Voidaan kuitenkin väittää, että lasten valmentaminen yrittäjiksi peruskoulun toimesta ei ole neutraali asia, johon kannattaa suhtautua kritiikittömästi. Kyse on muutoksesta, jossa yrityselämä astuu määrittämään peruskoulun opetussuunnitelmaa, eikä vähiten siksi, että julkisin varoin ylläpidetyt koulut eivät voi kieltäytyä pitämästä Yrityskylä-kokonaisuuksia mikäli kunta yhdessä koulutuksen suunnittelijoiden kanssa on päättänyt ne järjestää.

Yrityskylä – tunnit ovat monien mielestä hyödyllisiä, koska tarjoutuu tilaisuus oppia käytännössä työelämän sääntöjä.

Oppilaille jaettavassa Yrityskylä-vihkossa opetetaan työpaikan hakemiseen liittyviä asioita. Hyvän käytöksen opettaminen on perinteisesti motivoitu kouluissa sillä, että siitä seuraa hyvä mieli kaikille. Yrityskylä-kokonaisuuden puitteissa opetettavat hyvät tavat on kuin kuitenkin motivoitu toisin: jos käyttäydyt hyvin ja muistat hymyillä, menestyt työelämässä.

Yrittäjyyskasvatuksen olemukseen kuuluu aiheeseen liittyvän poliittisen jännitteen sivuuttaminen. Sen sijaan asia esitetään positiivisten ja negatiivisten asenteiden välisenä kamppailuna. Ajatus on, että hyvä yhteishenki syntyy, kun kaikki saavat tarpeeksi tietoa, ja yrittäjyyteen negatiivisesti suhtautuvien mielipiteet saadaan muokattua sopivanlaisiksi.

Kysymys on lopulta koulutuspoliittinen. On yleisesti tiedossa, että koulu on valtaa pitävien sosiaalistamisinstituutio, jossa poliittista valtaa pitävien arvot ja normit välittyvät. On kyse siitä, mitä tietoa koulun välitettäväksi valikoidaan.

Tiedon rajaamisen ja vanhenemisen ongelma ei ole uusi. Kun peruskoulu-uudistusta tehtiin yli neljäkymmentä vuotta sitten, korostettiin tiedollista formalismia. Silloin taustalla oli ajatus, että tiedon sisältö ei ole ensisijaista. Tiedon muodolliset osatekijät liittyvät päättelytaitoihin ja tiedon luovaan soveltamiseen.

Se mitä opetetaan, on tämän ajattelumallin mukaan toissijaista. Yrittäjyyskasvatuksessa sen sijaan on vahva mielipidevaikuttamisen ja tiedollisen materialismin leima. Sen lisäksi yrittäjyyskasvatus pukeutuu ajan hengen vaatimusten kaapuun, yrittäjähengen vastustajat näyttäytyvät tässä skenaariossa kelkasta pudonneina perinteen vaalijoina. Asia on selvästi voimakkaasti mielipiteitä jakava: suhtaudunko minä opettajana myönteisesti yrittäjyyden ilosanomaan?

Tämä kaksinapaisuus on mielestäni seurausta yrittäjyyskasvatuksen ideologisesta painolastista jota kohtaan on vaikea osoittaa kritiikkiä ilman että tulee leimattua ei-yrittäjähenkiseksi. Onko oppilaiden mahdollista kritisoida yrittäjyyskasvatuksen sisältämiä taustaoletuksia, jos opetus aloitetaan jo alakoulussa?

Opettajan näkökulmasta tilanne on haasteellinen. Esimerkiksi Yrityskylän kaltainen oppimisympäristö, kaikessa oletetussa neutraaliudessaan tuntuu kuitenkin poliittisesti motivoituneelta. Se mitä politiikalla tässä yhteydessä tarkoitetaan, on määrittelykysymys. Tarkoittaako esimerkiksi määrittelemätön ”hyvä yhteishenki” jonkinlaista pyrkimystä status quon ylläpitämiseen, jossa opetuksen herättämä kritiikki voidaan tyrmätä sillä perusteella että se on hyvän yhteishengen vastaista?

Kirjoittaja on freelancer, joka työskentee tällä hetkellä sijaisena peruskoulussa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomessakin talouspolitiikan valmistelu nojaa taloustieteen mikroperustaiseen pohjaan, jossa talouden toimijat työnhakijoista kuluttajiin ja yrityksiin reagoivat valtiovallan säätämiin kannustimiin, arvioi Timo Harjuniemi.

Vasemmisto on laiminlyönyt taloudellisen asiantuntijatyön, vaikka ekonomistit hallitsevat maailmaa

Veikka Lahtinen.

Rasismikeskustelu teki meistä jankkaajia – Rasismi on yhteiskunnan käytännöissä, viranomaisohjeissa ja koulutusjärjestelmässä, kirjoittaa KU:n kirjoittajavieras

Kun kone pysähtyy

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

Uusimmat

Jean-Luc Mélenchon.

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

Maanviljelijä kaataa biomädättäjään lehmänlantaa.

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

Jännitys ei tällä kertaa kohoa Max Seeckin trillerissä oikein millekään tasolle.

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

Ilmastotekniikkayhtiö Teran työntekijät tarkastavat maapalstoja, jonne on kylvetty biohiileen sekoitettua lannoitetta. Biohiili kohentaa maaperän kuntoa ja pitää hiilidioksidin maassa pitkiä aikoja.

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025

Unohdettu pohjalaiskirjailija kuvasi maaseudun köyhälistön taistelua jokapäiväisestä leivästä

05.09.2025

Hallitusta ei suomalainen elokuva tai kulttuuri kiinnosta, Koskela kommentoi elokuvatuotantoon kohdistuvaa leikkausta

05.09.2025

Karkotus uhkaa useita Suomessa toimivia palestiinalaisia tutkijoita, kertoo Tieteentekijöiden liitto

05.09.2025

Furuholm syyttää Orpon antaneen eduskunnalle väärää tietoa hallituksen asuntopolitiikasta

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään