KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Teatteri katsoo Lahden ja työväen historiaan

Päämiestä, Otso Kekkiä, näyttelee Tommi Rantamäki.

Päämiestä, Otso Kekkiä, näyttelee Tommi Rantamäki. Kuva: Aki Loponen

Timo Sandbergin historiadekkarit muuntuvat näyttäväksi spektaakkeliksi kahtiajakautuneesta kaupungista. Kostonkierre-näytelmä on hieno valinta, mutta se jää tulkinnoiltaan kesyksi.

Veli-Pekka Leppänen
10.12.2022 14.00

Lahden kaupunkiin on vuosikymmenien varrella tarttunut monenlaisia tunnusmerkkejä. On puuseppä- ja metalliteollisuutta, radiomastot, hiihtokisoja, evakkokansaa, business cityä. Poliittiselta kuvaltaan Lahti on jäänyt vaisummaksi; vasemmistoenemmistöinen tehdaskaupunki pitkään, muttei mitenkään leimallinen työväenkaupunki Tampereen tapaan.

Lahtelainen Timo Sandberg (s. 1946) on ammatiltaan metallimies, joka työskenteli 30 vuotta ay-toimitsijana. Ajan oloon hän kunnostautui myös kirjailijana: dekkareita, romaaneja, historiikkeja.

Sandberg, dekkarit, yhteiskunta

Kymmenisen vuotta sitten Sandberg aloitti jännitysromaanien sarjan. Vuodesta 1923 käynnistyvä – nyt kuuteen niteeseen kasvanut – teossarja solahtaa luontevasti Lahden ja kansakunnan historian poimuihin. Ensi osa Mustamäki (2013) sai Vuoden johtolanka -palkinnon.

Sandbergin romaaneissa Lahti on poliittisten, sosiaalisten ja etnisten ristiriitojen näyttämö. Päähenkilöitä ovat rikospoliisi Otso Kekki ja hänen venäläinen Vera-vaimonsa, muita poliisimiehiä, Tornin ja Rimmisen työläisperheet, Pekkolat paremmista piireistä – ja kaupungin maineikas sontakuski Jepulis Benjami. Väkeä on riittämiin, ei silti liikaa. Keskeisiä paikkoja ovat köyhän kansan asuttama Reunanpalsta Kiirolan saunoineen, läheinen Raute Oy:n terästehdas, Lahden tori ja poliisilaitos.

Kirjoissa selvitellään aikakauden tavanomaisia rikoksia, pirtukauppoja ja väkivaltajuttuja – kuitenkaan ympäröivää yhteiskuntaa lainkaan sivuuttamatta. Vastakkainasettelun aika hengittää taustalla, on työväen lakkoja, oikeiston ja vasemmiston yhteenottoja, on poliittisesti motivoituja murhia. Teoksia voinee kutsua yhteiskuntadekkareiksi.

Kronologista Lahti-sarjaa on julkaistu jatkosodan loppuun ja kevääseen 1945 asti. Tiettävästi Sandberg jo takoo sarjan seitsemättä osaa.

Komea siluettikuva

Lahden kaupunginteatteri harppasi 1980-luvun lopulla kovaan kansalliseen sarjaan – uuden ajanmukaisen teatteritalon ja silloisen teatterinjohtaja Raija-Sinikka Rantalan ansiosta. Tuli heti menestysteoksia, kansaa virtasi katsomoihin, ja tasoa on sittemminkin riittänyt.

Kaupunginteatterin suurelle Juhani-näyttämölle valmistui äskettäin kantaesityksenä Kostonkierre – tarina jakautuneesta kaupungista. Näytelmä perustuu Timo Sandbergin mainitun Lahti-sarjan kahteen osaan, Mustamäkeen ja välirauhanaikaa kuvaavaan Kostonkierteeseen (2020). Esityksessä tapahtumien aikajänne venyy kahdeksi vuosikymmeneksi, takaumina pidemmäksikin.

Romaaniparin on näytelmäksi sovittanut Aila Lavaste ja ohjannut Tommi Kainulainen. Teatterin näyttelijöiltä ja muulta esitystä rakentavalta henkilöstöltä Kostonkierre on suuri motivoitunut satsaus. Visuaalisesti ja teknisesti syntyy vaikuttavaa spektaakkelia. Hankalasti täytettävän päänäyttämön on Minna Välimäki lavastanut komeaksi siluettikuvaksi Lahdesta. Ilmeeltään lavastus on samalla avoin ja ristiriitainen. Nimenomaan kaupungin jakautuneisuus vastakkaisiin miljöihin ilmentyy oivallisella tavalla. Toisella sivustalla on Reunanpalstan mökkiläisiä, toisella hienompaa väkeä ylhäällä parvekkeillaan.

Vaikka tarinassa on kaksi itsenäistä jaksoa, ne niveltyvät yhdeksi näytelmäksi. Ensin astutaan 1920-luvun alkuun, jolloin sisällissodan ja Hennalan vankileirin muistot ovat kipeästi pinnassa motivoiden yhä vahvasti osapuolten toimia. Tehdään henkirikoksiakin, joilla uskotaan olevan poliittisia kytkentöjä, eikä kostokaan ole niistä vapaa.

Väliajan jälkeen eteen levittäytyy välirauhan vuosi, omalla (erilaisella) tavallaan kihisevän tulehtunut ajanjakso sekin. On syvää levottomuutta talvisodan jäljiltä, mutta edelleen myös jäytävät luokka- ja poliittiset konfliktit. Oudoilta kuolemilta ei vältytä nytkään.

Ei liene järin väärin tulkita, että Sandberg on alun perin valinnut genreksi historiallisen rikosromaanin, jonka siivellä voi vaivatta esitellä ja eritellä Lahtea, eritoten työväen elämänpiiriä. Tapoineen, kaskuperinteineen, myös tragedioineen.

Reunanpalsta on Sandbergin Pentinkulma.

Ihmisten valintoja

Päämiestä, Otso Kekkiä, näyttelee Tommi Rantamäki. Hän tavoittaa luontevasti Sandbergin luoman rikosetsivän karaktäärin, sellaisen tasapuolisuutta huokuvan elämänasenteen, johon ei ole vaikea luottaa. Vaikka sisäisiä ristiriitoja Kekilläkin on, hän on tarinaa tukevasti kannatteleva keskushahmo.

Näyttelijöitä on peräti kahdeksantoista. Suuri ryhmä toimii sulavasti sekä joukkona että suppeammissa kohtauksissa. Sivupäähenkilöistä nousevat koskettavasti esiin Silja Pekkola (Sara Pirhonen) ja Ismo Torni (Miikka Wallin), epäsäätyisässä liitossaan pyristelevä pari. Tornin August-isän (Jori Halttunen) elämä suistuu piinaaviin muistoihin Hennalan kauhuista.

Kuten taideteoksessa pitääkin, kaupungin kahtiajako näyttäytyy selvimmin juuri yksilöissä, heidän valinnoissaan. Sanottu pätee myös Vera Popovan (Saana Hyvärinen) ja Otso Kekin ratkaisuihin.

Ja totta kai on Jepulis Benjami (Tapani Kalliomäki), todenpuhuja-narri, kommentaattori ja kertoja. Benjamin elämä ja sutkaukset ovat ehtaa lahtelaista folklorea. Reaalista paikallishistoriaa tulee mukaan myös nuorkommunisti Matti Långin (Mikko Pörhölä) hahmosta.

Kesysti tulkiten

Näytelmän ansiot ovat kiistattomia – samoin puutteet. Dramaturgisesti esitys törmää tapauskulkujen ylipedanttiin kuljetukseen ja ylisuureen henkilögalleriaan. Roolihahmoja viilettää lavalla tavattomasti, kansannäytelmän tapaan karikatyyrisiakin, eikä kaikkia heistä ehditä perustella ja syventää – he eivät liimaudu katsojan iholle. Ja juonikoreografiassa on ehkä turha seurata romaaneja näin orjallisesti.

Mainituista syistä eräitä kohtauksia rasittaa läpijuoksumaisen kavalkadin tuntu. On liian paljon aineksia alle kolmen tunnin esitykseen.

On hyvät syyt kiittää Kostonkierteen valinnasta ohjelmistoon. Miten kaupunginteatteri paremmin toteuttaisikaan paikallista kulttuuritehtäväänsä kuin painumalla paikalliseen (ja kansalliseen) historiaan? Ei kai mitenkään. Ja vieläpä näin mittavin resurssein, täysin palkein. Enpä jaksa muistaa toista tällaista esimerkkiä Lahdesta.

Mutta samalla kertaa Kostonkierre jättää hivenen kesyn, kevyesti nautitun annoksen jälkimaun. Itselleni olisi kelvannut selvästi reippaampikin syväporaus, sillä esityksestä ei nyt kasva rohkeita tulkintoja eikä siitä jää mieltä vaivaavia kysymyksiä.

Kenties tämä on tätä nykypäivää: ettei kenellekään tulisi paha mieli.

Kirjoittaja on Lahdessa 1956 syntynyt valtiotieteen tohtori ja historiantutkija.

 

Kostonkierre. Lahden kaupunginteatterin Juhani-näyttämö. Timo Sandbergin Lahti-romaaneista dramatisoinut Aila Lavaste. Ohjaus Tommi Kainulainen.
Lavastaja Minna Välimäki. Puvut Ulla-Maija Peltola. Valot Kari Laukkanen. Äänet Jukka Vierimaa. Maskeeraus Kati Keronen.
Näyttämöllä mm. Tommi Rantamäki, Saana Hyvärinen, Lumikki Väinämö, Jori Halttunen, Miikka Wallin, Janna Räsänen, Mikko Pörhölä, Sara Pirhonen, Aki Raiskio, Liisa Vuori ja Tapani Kalliomäki. Kantaesitys 1.10.2022, näytöksiä helmikuuhun 2023 asti.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kun liituraitapukuinen Saatana, mustaan magiikkaan erikoistuneen professori Wolandin (Esa Latva-Äijö) hahmossa puuttuu keskusteluun monimuotoisin sanakääntein, niin hyvin pian alkaa tapahtua.

Saatana saapui Moskovan kautta Tampereen Teatteriin

Lehman-trilogia Tampereen Työväen Teatterissa. Timo Torikka (edessä) esittää Hayam Lehmania. Vierellä Juha Sääski nuorimman veljen Mayerin roolissa.

Lehman-trilogia vie finanssikapitalismin ytimeen

Näyttelijöiden Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama ote yleisöstä piti, kun he taituroivat Aleksis Kiven näytelmien koukeroissa.

Kansallisteatteri 150 vuotta – Aleksis Kivi innoitti Red Nose Companyn loistosuoritukseen

Väärin ymmärretty nerokas viisivuotias luku- ja laskutaitoinen tyttö Matilda (Villa Murtagh) ei saa kotonaan ymmärrystä osakseen.

TTT:n Matilda musikaali komeaa fyysisyyden ja henkisyyden yhteisparaatia

Uusimmat

Annika Saarikko ja Petteri Orpo taitavat sittenkin päätyä uudelleen samaan hallitukseen. Kumpikin oli ministeri jo Juha Sipilän hallituksessa.

Kommentti: Keskustan kannatuksen nousu tuo hallitusvaihtoehtoihin mukaan ”Sipilä kakkosen”

Petteri Orpon naureskelu saattoi osoittautua ennenaikaiseksi.

HS-gallup: Kokoomus ajettu käytännössä kiinni kolmen suuren taistelussa

Monessa vaalipiirissä kannattaisi taktikoida äänestämällä vassareita, koska paikka voi olla pois kokoomukselta tai persuilta, Li Andersson sanoi.

Menee helposti perseelleen, Li Andersson sanoi taktisesta äänestämisestä IS:n tentissä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomalaiset arvostavat ja käyttävät kulttuuripalveluja, paitsi perussuomalaiset

 
02

Li Andersson on Sanna Marinin jälkeen toiseksi luotetuin puoluejohtaja, kertoo Iltalehden tutkimus

 
03

Nelipäiväinen työviikko voi olla pidempi kuin viisipäiväinen, muistuttaa AKT

 
04

Sairaanhoitaja tekee eläkkeeltä töitä ja paikkaa työvoimapulaa: ”On tärkeää tuntea olevansa tarpeellinen”

 
05

Uudenkaupungin autotehdas vähentää lähes tuhat työntekijää: “Ei ole ensimmäinen eikä edes pahin kerta, kun mennään alaspäin ja lujaa”, sanoo pääluottamusmies

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Painostanut erityisesti maahanmuuttajataustaisia lakonalaiseen työhön – PAM julisti SOL-yhtiöt hakusaartoon

28.03.2023

STTK:n pääekonomisti kommentoi valtiovarainministeriön esityksiä: Selvää poliittisen ohjauksen makua – tällainen ei ole ministeriön tehtävä demokratiassa.

28.03.2023

Li Andersson on Sanna Marinin jälkeen toiseksi luotetuin puoluejohtaja, kertoo Iltalehden tutkimus

27.03.2023

Vaalien kiriviikon kysymys kuuluu, kertovatko leikkaajapuolueet, mistä ja miten leikataan

27.03.2023

Sirpa Puhakan Kari Uotila -kirja ehdolla vuoden työväentutkimukseksi

27.03.2023

Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja: ”Maanpuolustus on myös sitä, että ymmärtää ja arvostaa omaa kulttuuriaan”

27.03.2023

Vasemmistoliitto nähdään vahvimpana puolueena köyhyyden ja syrjäytymisen estämisessä sekä koulutuksen rahoituksen lisäämisessä

27.03.2023

Naisten vanhimpain neuvostot tienraivaajina Koillis-Keniassa

27.03.2023

Hieno rikostarina hukkuu lörpöttelevään tekstimassaan R&R:n Vaeltavissa vainajissa

26.03.2023

Uusimmat podcastit

”Politiikan superviikot” alkavat tänään MTV:n Puheenjohtajatentillä – ”Ei sitä jaksa kukaan katsoa”, tylyttää politiikan taustavaikuttaja KU:n podcastissa

15.03.2023

Koulujen eriytyminen huomattiin jo 1990-luvulla, sanoo Paavo Arhinmäki – ”Näkyi selvästi, että vanhempien sosioekonominen tausta vaikutti hakeutumiseen”

13.03.2023

Nigeriassa äänestetään huomenna tärkeissä presidentinvaaleissa – Afrikan suurimman talouden ongelmina ovat eriarvoisuus, korruptio ja väkivaltaisuudet

25.02.2023
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään