KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Pahuuden groteski tutkielma

Erni Kask tulkitsee näytelmän Miehen, allegorisen Kullervon roolin värisyttävästi ja tavattoman esteettisesti.

Erni Kask tulkitsee näytelmän Miehen, allegorisen Kullervon roolin värisyttävästi ja tavattoman esteettisesti. Kuva: Aki Loponen

Lauri Maijalan Kullervo on kapitalismin rankkaa kritiikkiä.

Siskotuulikki Toijonen
27.2.2014 13.37

Nuoren kohuohjaaja Lauri Maijalan ohjaamissa esityksissä armotonta kyytiä saavat korskeimmatkin kansalliset ikonit Mannerheimista alkaen. Hän sinkoaa armotta idolit, tabut ja ilmiöt kansakunnan kaapin päältä aikamme kuvajaisiksi.

Uusimmassa ohjauksessaan Maijala on tarttunut Kullervon tarinaan, Aleksis Kiven ja Kalevalan teksteihin omia näkemyksiään lisäillen. Esitys on yksi valtionpalkinnon saaneiden lahtelaisen Teatteri Vanha Jukon, virolaisen Rakvere Teaterin ja tamperelaisen Teatteri Telakan yhteistyöprojekteista, jonka puitteissa nämä teatterit tekevät kolme esitystä kunkin teatterin näyttelijöiden yhteistyönä.

Kalevalassa kerrottu Kullervon tarina on kuvaus veljessodan seurauksista, siitä miten isien pahat teot kostautuvat jälkipolville katkeruutena ja epäonnena. Kullervon isän Kalervon ja tämän veljen Untamon sukujen taistelu on osittain historiallinen kuvaus eri ryhmien vastakkainasetteluista Suomen maaperällä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Mies on lohduton ilmentymä siitä, mitä vääristymiä epäoikeuden- mukaisuus ja ääretön pahuus ihmisessä saa aikaan.

Elintasokilpa on veljessotaa

Veljessodan korvaa tänä päivänä armoton elintasokilpailu, kilpailu rahasta ja työpaikoista. Kaikkia yllytetään sotajalalle toisia vastaan niin työssä kuin vapaa-aikanakin.

Yhteiskunnallisesti valveutuneen Maijalan Kullervo kuvaa ilkikurisesti nokialaisen kansakunnan kasvattamaa lasta, jota hallitsee myyttisen Kullervon henki: katkeruus, viha, himo ja häikäilemätön oman edun tavoittelu.

Velhomainen Maijala räväyttää groteskin Kullervonsa symboliikan välityksellä näyttämölle EU:n ja kansainvälisyyden kuristuksessa kamppailevan kotomaamme koko kuvan muistuttaen myös sodan ja väkivallan ja kostomentaliteetin tuhoisuudesta.

Vihollisheimolle orjapojaksi lapsena myydyn Kullervon tarina on surkeista surkein. Jopa niin lohduton, että siinä piilee tragikomiikkaakin. Sitä Maijala on limittänyt esitykseen osuvasti.

Esitys roimii kovalla kädellä kapitalistista yhteiskuntaa, ydinperheen ihannointia ja näennäisiä tasa-arvopyrkimyksiä. Ja iskee päin näköä konservatiivisia näkemyksiä ja tabuja seksuaalisuudesta, rasismista jopa äidinrakkaudestakin ja anteeksiannosta.

Mies ja hakaristi

Ydinperheen apaattista, viihdemaailmasta lohtua saavaa rauhaa saapuu häiritsemään vuosien pakomatkalta kotiin palaava, underground-hahmoksi sukeutunut Mies. Äidin ikävöimä ja etsimä poika. Kullervon tapaan hänellä ei ole otsallaan orjan merkkiä, vaan mustanpuhuva, pahaenteinen hakaristi. Maijalan Kullervosta on maailman turuilla kehkeytynyt englantia puhuva, transseksuaalinen keikaroiva pukumies ja ilmiselvä fasisti.

Maijalalle tyypilliseen tapaan Kullervokaan ei ole perinteistä teatteria, vaan musiikkiteatterin ja performanssin rajamailla paikkaansa hakevaa, roisia ja kipeän koskettavaa tulkintaa aikamme synnyttämistä kullervoista, joita esityksessä edustavat kaikki ydinperheen jäsenet.

Urpilainenkin roolissa?

Hän on taustoittanut esityksen huolellisesti. Siitä osoituksena on Kullervon tarinan syvällinen tunteminen ja tulkinta, ja vaikkapa esitykseen limitetty otos opetusneuvos, sosialisti ja pasifisti Yrjö Kallisen haastattelusta vuodelta 1971.

”Räikkä muistuttaa häiritsevästi Jutta Urpilaista”, avecini kuiskasi esityksen alkumetreillä. Muodottomaksi möhkäleeksi topatun, äitiä esittävän Tanjalotta Räikän habitus, henkisesti pöhöttyneen yhteiskuntamme rujona kuvajaisena, on kaukana madonna-äidistä tai pullantuoksuisesta kotiäidistä. Mutta, toden totta, valtiovarainministerimme tavoin hän osaa selittää ja kääntää kaiken, mitä kauheimmatkin tapahtumat, parhain päin.

Erinomaiset näyttelijät heittäytyvät pidäkkeettömästi vaativiin, yltiöfyysisiin, ruokottomiin rooleihinsa ja laulavatkin hyvin. Maijala on ujuttanut julmaan, elämän takapihat paljaimmillaan näyttävään, esitykseen myös aimo annoksen huumoria. Etevä näyttelijäjoukko pääsee näyttämään komedianäyttelemisen taitojaan monissa hykerryttävän hauskoissa kohtauksissa, jotka toimivat siltoina koston ja julmuuden kierteen lohduttomalle kuvaukselle.

Huutoa ja uhoa

Tanjalotta Räikkä näyttelee upeasti. Hän huutaa loputtomasti rakkauden, suvaitsevaisuuden ja inhimillisyyden perään puolustaen outoa lastaan hamaan loppuun asti. Hän on väkevä tulkitsija niin näyttelijänä laulajanakin.

Mainio Sakari Tuominen Kalervona on peukalo keskellä kämmentä tumpeloiva koti-isä, joka ei saa sorsaakaan hengiltä, mutta perussuomalaista uhoa ja arvoja riittää sitäkin enemmän.

Maruska Verona murkku-ikäisenä Ainikkina kipuilee elämänsä suunnan kanssa. Pitkien monologien, ja joidenkin pitkitettyjen kohtauksien raskauttama rooli on haastava, mutta sulokas. Rajuksi yltyvä Verona selviää siitä lähes kauttaaltaan kunnialla. Hän halajaa suurkaupungin vilskeeseen pois ydinperheen lintuhäkistä. Kunnes haaveet kariutuvat. Tulkinnanvaraiseksi jää, raiskaako Mies Ainikin, kuten Kullervo tietämättään siskonsa alkuperäisessä tarinassa. Sukurutsainen kohtaus on rohkea ja omalla tavallaan kaunis, kuten fyysisesti estoton esitys kaikkinensa.

Erni Kask tulkitsee näytelmän Miehen, allegorisen Kullervon roolin värisyttävästi ja tavattoman esteettisesti. Hän on taipuisa ja karismaattinen näyttelijä, joka ei arastele heittäytyä vastenmieliseen, niljakkaan Miehen rooliinsa niin sanotusti täysillä. Tälle päähän potkitulle ja uudestisyntyneelle antikristukselle ei Maijalan katsannossa juuri mikään muu, kuin oma narsistinen ego ole pyhää. Mies on lohduton ilmentymä siitä, mitä vääristymiä epäoikeudenmukaisuus ja ääretön pahuus ihmisessä saa aikaan.

Esityksessä kysellään koskettavasti, voidaanko moista olentoa – toiseutta – hyväksyä ja rakastaa. Ja sitä, mikä oikeuttaa erilaisuuden torjumiseen, aina surmaamiseen saakka, sotiin ja vihaan.

Maijalan luotsaaman ensemblen raju Kullervon tarina on nyky-yhteiskuntaammekin puhutteleva allegoria.

Kullervo. Alkuperäiskäsikirjoitus Aleksis Kivi. Ohjaus ja sovitus Lauri Maijala. Ohjaajan assistentti Katariina Havukainen. Lavastus Perttu Sinervo.
Rooleissa: Erni Kask, Tanjalotta Räikkä, Sakari Tuominen ja Maruska Verona.
Kullervon esityksiä Tampereen Telakalla toukokuulle asti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

Kruszynianyn moskeijan talonmies Dzemil Gembicki toivottaa tervetulleiksi vieraat, jotka haluavat kuulla Puolassa kuusi vuosisataa eläneistä muslimeista. 200 vuotta vanhan puurakennuksen suunnittelivat juutalaiset arkkitehdit.

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

Orgaanista jätettä kompostoidaan yhteisön johtamassa jätehuollossa Sesdanin kylässä Giayarissa.

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
05

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään