KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Pahuuden groteski tutkielma

Erni Kask tulkitsee näytelmän Miehen, allegorisen Kullervon roolin värisyttävästi ja tavattoman esteettisesti.

Erni Kask tulkitsee näytelmän Miehen, allegorisen Kullervon roolin värisyttävästi ja tavattoman esteettisesti. Kuva: Aki Loponen

Lauri Maijalan Kullervo on kapitalismin rankkaa kritiikkiä.

Siskotuulikki Toijonen
27.2.2014 13.37

Nuoren kohuohjaaja Lauri Maijalan ohjaamissa esityksissä armotonta kyytiä saavat korskeimmatkin kansalliset ikonit Mannerheimista alkaen. Hän sinkoaa armotta idolit, tabut ja ilmiöt kansakunnan kaapin päältä aikamme kuvajaisiksi.

Uusimmassa ohjauksessaan Maijala on tarttunut Kullervon tarinaan, Aleksis Kiven ja Kalevalan teksteihin omia näkemyksiään lisäillen. Esitys on yksi valtionpalkinnon saaneiden lahtelaisen Teatteri Vanha Jukon, virolaisen Rakvere Teaterin ja tamperelaisen Teatteri Telakan yhteistyöprojekteista, jonka puitteissa nämä teatterit tekevät kolme esitystä kunkin teatterin näyttelijöiden yhteistyönä.

Kalevalassa kerrottu Kullervon tarina on kuvaus veljessodan seurauksista, siitä miten isien pahat teot kostautuvat jälkipolville katkeruutena ja epäonnena. Kullervon isän Kalervon ja tämän veljen Untamon sukujen taistelu on osittain historiallinen kuvaus eri ryhmien vastakkainasetteluista Suomen maaperällä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Mies on lohduton ilmentymä siitä, mitä vääristymiä epäoikeuden- mukaisuus ja ääretön pahuus ihmisessä saa aikaan.

Elintasokilpa on veljessotaa

Veljessodan korvaa tänä päivänä armoton elintasokilpailu, kilpailu rahasta ja työpaikoista. Kaikkia yllytetään sotajalalle toisia vastaan niin työssä kuin vapaa-aikanakin.

Yhteiskunnallisesti valveutuneen Maijalan Kullervo kuvaa ilkikurisesti nokialaisen kansakunnan kasvattamaa lasta, jota hallitsee myyttisen Kullervon henki: katkeruus, viha, himo ja häikäilemätön oman edun tavoittelu.

Velhomainen Maijala räväyttää groteskin Kullervonsa symboliikan välityksellä näyttämölle EU:n ja kansainvälisyyden kuristuksessa kamppailevan kotomaamme koko kuvan muistuttaen myös sodan ja väkivallan ja kostomentaliteetin tuhoisuudesta.

Vihollisheimolle orjapojaksi lapsena myydyn Kullervon tarina on surkeista surkein. Jopa niin lohduton, että siinä piilee tragikomiikkaakin. Sitä Maijala on limittänyt esitykseen osuvasti.

Esitys roimii kovalla kädellä kapitalistista yhteiskuntaa, ydinperheen ihannointia ja näennäisiä tasa-arvopyrkimyksiä. Ja iskee päin näköä konservatiivisia näkemyksiä ja tabuja seksuaalisuudesta, rasismista jopa äidinrakkaudestakin ja anteeksiannosta.

Mies ja hakaristi

Ydinperheen apaattista, viihdemaailmasta lohtua saavaa rauhaa saapuu häiritsemään vuosien pakomatkalta kotiin palaava, underground-hahmoksi sukeutunut Mies. Äidin ikävöimä ja etsimä poika. Kullervon tapaan hänellä ei ole otsallaan orjan merkkiä, vaan mustanpuhuva, pahaenteinen hakaristi. Maijalan Kullervosta on maailman turuilla kehkeytynyt englantia puhuva, transseksuaalinen keikaroiva pukumies ja ilmiselvä fasisti.

Maijalalle tyypilliseen tapaan Kullervokaan ei ole perinteistä teatteria, vaan musiikkiteatterin ja performanssin rajamailla paikkaansa hakevaa, roisia ja kipeän koskettavaa tulkintaa aikamme synnyttämistä kullervoista, joita esityksessä edustavat kaikki ydinperheen jäsenet.

Urpilainenkin roolissa?

Hän on taustoittanut esityksen huolellisesti. Siitä osoituksena on Kullervon tarinan syvällinen tunteminen ja tulkinta, ja vaikkapa esitykseen limitetty otos opetusneuvos, sosialisti ja pasifisti Yrjö Kallisen haastattelusta vuodelta 1971.

”Räikkä muistuttaa häiritsevästi Jutta Urpilaista”, avecini kuiskasi esityksen alkumetreillä. Muodottomaksi möhkäleeksi topatun, äitiä esittävän Tanjalotta Räikän habitus, henkisesti pöhöttyneen yhteiskuntamme rujona kuvajaisena, on kaukana madonna-äidistä tai pullantuoksuisesta kotiäidistä. Mutta, toden totta, valtiovarainministerimme tavoin hän osaa selittää ja kääntää kaiken, mitä kauheimmatkin tapahtumat, parhain päin.

Erinomaiset näyttelijät heittäytyvät pidäkkeettömästi vaativiin, yltiöfyysisiin, ruokottomiin rooleihinsa ja laulavatkin hyvin. Maijala on ujuttanut julmaan, elämän takapihat paljaimmillaan näyttävään, esitykseen myös aimo annoksen huumoria. Etevä näyttelijäjoukko pääsee näyttämään komedianäyttelemisen taitojaan monissa hykerryttävän hauskoissa kohtauksissa, jotka toimivat siltoina koston ja julmuuden kierteen lohduttomalle kuvaukselle.

Huutoa ja uhoa

Tanjalotta Räikkä näyttelee upeasti. Hän huutaa loputtomasti rakkauden, suvaitsevaisuuden ja inhimillisyyden perään puolustaen outoa lastaan hamaan loppuun asti. Hän on väkevä tulkitsija niin näyttelijänä laulajanakin.

Mainio Sakari Tuominen Kalervona on peukalo keskellä kämmentä tumpeloiva koti-isä, joka ei saa sorsaakaan hengiltä, mutta perussuomalaista uhoa ja arvoja riittää sitäkin enemmän.

Maruska Verona murkku-ikäisenä Ainikkina kipuilee elämänsä suunnan kanssa. Pitkien monologien, ja joidenkin pitkitettyjen kohtauksien raskauttama rooli on haastava, mutta sulokas. Rajuksi yltyvä Verona selviää siitä lähes kauttaaltaan kunnialla. Hän halajaa suurkaupungin vilskeeseen pois ydinperheen lintuhäkistä. Kunnes haaveet kariutuvat. Tulkinnanvaraiseksi jää, raiskaako Mies Ainikin, kuten Kullervo tietämättään siskonsa alkuperäisessä tarinassa. Sukurutsainen kohtaus on rohkea ja omalla tavallaan kaunis, kuten fyysisesti estoton esitys kaikkinensa.

Erni Kask tulkitsee näytelmän Miehen, allegorisen Kullervon roolin värisyttävästi ja tavattoman esteettisesti. Hän on taipuisa ja karismaattinen näyttelijä, joka ei arastele heittäytyä vastenmieliseen, niljakkaan Miehen rooliinsa niin sanotusti täysillä. Tälle päähän potkitulle ja uudestisyntyneelle antikristukselle ei Maijalan katsannossa juuri mikään muu, kuin oma narsistinen ego ole pyhää. Mies on lohduton ilmentymä siitä, mitä vääristymiä epäoikeudenmukaisuus ja ääretön pahuus ihmisessä saa aikaan.

Esityksessä kysellään koskettavasti, voidaanko moista olentoa – toiseutta – hyväksyä ja rakastaa. Ja sitä, mikä oikeuttaa erilaisuuden torjumiseen, aina surmaamiseen saakka, sotiin ja vihaan.

Maijalan luotsaaman ensemblen raju Kullervon tarina on nyky-yhteiskuntaammekin puhutteleva allegoria.

Kullervo. Alkuperäiskäsikirjoitus Aleksis Kivi. Ohjaus ja sovitus Lauri Maijala. Ohjaajan assistentti Katariina Havukainen. Lavastus Perttu Sinervo.
Rooleissa: Erni Kask, Tanjalotta Räikkä, Sakari Tuominen ja Maruska Verona.
Kullervon esityksiä Tampereen Telakalla toukokuulle asti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään