KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Sunnuntaivieras: Ilmastoliikkeen pitää luvata ihmisille parempaa elämää, ei kurjuutta

Veikka Lahtinen

Veikka Lahtinen. Kuva: Meri Björn

Iloinen ilmastopolitiikka voisikin tarkoittaa sitä, että otetaan lähtökohdaksi nautinnot ja hyvä elämä, kirjoittaa Sunnuntaivieras Veikka Lahtinen.

Veikka Lahtinen
27.11.2022 12.01
Fediverse-instanssi:

Politiikassa voidaan karkeasti erottaa kaksi sävyä: iloinen ja surullinen. Surullinen politiikka lähtee liikkeelle syyllisyydestä, velvollisuudesta ja kärsimyksestä. Iloinen taas oman toimintakyvyn kasvattamisesta, kollektiivisuudesta ja yhteisestä voimasta.

Surullisen politiikan saarna kuuluu jotenkin näin: Voi meitä, kun me olemme tottuneet niin hyvään elämään, on aikakin, että nyt luovumme siitä, että joudumme kärsimään. Teemme tämän toisten puolesta, joiden kärsimys on jalompaa kuin meidän.

Surullisen politiikan nautinto tulee kristillisestä jalosta ja kirkastetusta kärsimyksestä, joka palkitaan tuonpuoleisessa. Nykypolitiikassa tosin nähdään maallinen versio tästä, jolloin palkinto piilee itsen uhraamisessa itsessään.

ILMOITUS
ILMOITUS
Ilmastoliikkeessä surullinen politiikka pääsee helposti valloilleen.

Ilmastoliikkeessä surullinen politiikka pääsee helposti valloilleen. Pääasialliset äänenpainot, joita kuullaan, liittyvät juuri syyllisyyteen ja luopumiseen. Olemme eläneet liian leveästi ja ottamatta toisia huomioon, ja nyt on rangaistuksen aika. Globaalille pohjoiselle on tiedossa kärsimystä, joka on oikeutettua, koska sillä lunastamme toisille mahdollisuuden elämään. Kylteissä aktivistit pyytelevät anteeksi, vakuuttavat omaa vilpittömyyttään, huoltaan ja halua olla solidaarinen.

Eikö asia sitten kiistämättömästi ole juuri näin? Eikö päästöjen ylikuumentaessa ilmastoa ainoa vaihtoehto ole, että ahneet pohjoisen ihmiset ottavat rangaistuksen näpeilleen, jotta globaali etelä ei korvennu? Eikö tosiaan ole niin, että on tuhlailtu pitkään ja tilinteon aika on väistämättä edessä?

Kyllä ja ei.

Ilmastokeskustelussa näyttää helposti menevän sekaisin kaksi asiaa: hyvä elämä ja materiaalisen kulutuksen taso. Olemme tottuneet liittämään nämä kaksi asiaa yhteen, koska nykyinen politiikkamme perustuu pitkälti juuri materiaalisen kulutuksen ja tuotannon lisäämiseen. Käytämme kaiken aikamme palkkatyöhön ja itsemme kehittämiseen, jotta saamme rahaa, jolla hankkia kulutustavaraa ja palveluita. Hyvä elämä on politiikassa tarkoittanut pitkään työntekoa ja lisääntyviä mahdollisuuksia kulutukseen. Myös nykyaikainen vasemmisto on pitkälti perustanut oman politiikkansa tälle ajatukselle.

Mutta ajatellaan asiaa toisella tavalla: eikö työstä eroon pääseminen voisi olla jotain ihan muuta kuin rangaistus? Vaikka leikkaisimme radikaalistikin materiaalista kulutustamme, tarkoittaako se automaattisesti, että elämänlaatumme heikkenee?

Jos ajatellaan fantasioita, joita monotoninen toisen palveluksessa tehtävä työ on synnyttänyt, ne liittyvät usein siihen, että ei tarvitsisi tehdä töitä. Kryptovaluutat, mikrosijoittaminen ja reppureissaaminen ovat kaikki versioita tästä fantasiasta: paskat palkkatyöstä ja vastuusta, olisipa enemmän vapautta! Nämä päästöintensiiviset fantasiat voisi paheksumisen sijaan ottaa haltuun ja kääntää rakentaviksi. Me voimme tosiaan tehdä vähemmän töitä ja nauttia enemmän!

Iloinen politiikka kaikkein konkreettisimmassa käytännössä voisi olla sitä, että vähentämällä työtä lisätään aikaa. Aika on näkymätön avaintekijä elämissämme. Tarkkailemme koko ajan BKT:n kaltaisten mittareiden kasvua, mutta jätämme jatkuvasti huomiotta ihmiselämän kannalta oleellisimman asian, eli oman ajan. Jos saisimme käyttää aikamme niin kuin haluamme, voisimme panostaa myös hitaampiin nautintoihin, jotka eivät perustu esimerkiksi päästöintensiiviseen matkustamiseen tai impulsiiviseen nettishoppailuun.

Filosofi Eetu Viren muotoilee asian niin, että jos tämä elämä on pelkkää kärsimystä, pitää kysyä, kannattaako maailmaa edes pelastaa. Iloinen ilmastopolitiikka voisikin tarkoittaa sitä, että otetaan lähtökohdaksi nautinnot ja hyvä elämä. Iloinen politiikka perustuu sille, että mietitään, mitä asioita voimme saada, jos hylkäämme nykyisen niin kovin monella tavalla kuluttavan elämänmuotomme. Mitä uusia kollektiivisuuden ja elämän muotoja voisimmekaan keksiä, jos kaikki aika ei menisi töihin, töistä palautumiseen kaupunkilomilla ja itsen kehittämiseen?

Sekin hyvä puoli iloisessa politiikassa on, että se todennäköisesti kiinnostaa muitakin kuin syvästi sitoutuneita aktivisteja. Ilmastoliikkeellä on aito riski kääntyä sisäänpäin, jos se ei onnistu riittävällä tavalla kanavoimaan ihmisten nykyisiä haluja liikkeen ulkopuolella. Nautintojen ja vapauden ottaminen liikkeen keskiöön toisivat mukaan ilon lisäksi luultavasti lisää ihmisiä.

Fediverse-instanssi:
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tarina kasvun odottamisesta – huomenna hän tulee

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Uusimmat

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Koskela on matkalla kohti vaalivoittoa – ”Hallitukseen pitää haluta, mutta ei hinnalla millä hyvänsä”

Merja Kyllönen.

Europarlamentti vähentää lupahärdelliä: Apu, kalusto ja ihmiset saadaan liikkeelle, kun on kiire

Vankilahenkilöstön koulutusta aiotaan siirtää aiempaa enemmän vankiloiden vastuulle.

Orpon hallitus uudistaa koulutusta: Vanginvartijoiden koulutus ylitäysien vankiloiden vastuulle

Europarlamentaarikko Jussi Saramo (vas.) Euroopan parlamentin täysistunnossa Strasbourgissa 16. kesäkuuta.

Saramo: EU:n kauppasopu USA:n kanssa oli antautumissopimus – ”Annamme ymmärtää, että meitä saa kiristää”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

”Valta kelpaa, mutta vastuu ei” – Teollisuusliiton Lehtonen kehottaa EK:ta pitäytymään roolissaan

 
02

En halua lukea enää yhdestäkään tuhannen ällän ylioppilaasta

 
03

Kantelu oikeuskanslerille: Rydmanin päätös tarkoituksellisesti sukupuolivähemmistöjä ja maahanmuuttajia vastaan?

 
04

Orpon hallitus aliarvioi nuorten ymmärrystä: ”Helpoin väylä menettää nuoren luottamus on pitää tätä tyhmänä”

 
05

Keskusta pelaa sairaalapeliä pohjoisessa – ”Härskiä ja irvokasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jos ennallistaminen uhrataan eturistiriidoille, asumme kohta kaikki tuhansien liejulampien maassa

23.06.2026

Gallupmonitori 2: Vasemmistoliitto kulkee kohti kaikkien aikojen parasta eduskuntavaalitulostaan

22.06.2026

Lakialoite: Lapsilisää täysi-ikäisyyteen asti

22.06.2026

Näköalattomuutta, talouskuria ja lähipalveluiden katoamista – ei ole ihme, ettei vihreä siirtymä kaikille maistu

22.06.2026

Tekniikan tohtorin älykkäässä esikoistrillerissä Katalonialainen kaava mennään kaasu pohjassa Barcelonassa

21.06.2026

Rikollisjärjestöt uhkaavat Amazonin sademetsää ja sen asukkaita

21.06.2026

Afromeksikolaisten oikeudet tunnustettiin, mutta se ei lopettanut rakenteellista rasismia

20.06.2026

Maanpakoon ajetut naiset kantavat moninkertaisen taakan Keski-Amerikassa

19.06.2026

Kuuban syöksykierre jatkuu, kun kansainväliset hotelliketjut lähtivät joukolla maasta

19.06.2026

”Valta kelpaa, mutta vastuu ei” – Teollisuusliiton Lehtonen kehottaa EK:ta pitäytymään roolissaan

18.06.2026

Tilanne Afganistanissa entistä huonompi: ”Taleban-hallinnon legitimointi kutsumalla Brysseliin ei auta asiaa”

18.06.2026

Rydman toimii kuin diktaattori? ”Ministeri Rydman ei selvästi ymmärrä”

18.06.2026

Tätä media ei huomannut: ”Kyse on taloudellisesti todella valtavasta asiasta”

18.06.2026

Alma Tuuva ehdolle eduskuntaan Helsingistä: ”Porvareiden sekoilun on aika loppua”

17.06.2026
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kansalaisyhteiskunnan hiljentäminen ei ole säästöpolitiikkaa – se on vallankäyttöä

18.06.2026

Euroopan akilleenkantapää on sen riippuvuuksissa

19.05.2026

Fossiiliriippuvuus on elinkustannuskriisin keskeisin syy

20.04.2026
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset